دسته بندی
استان و شهر

آموزش سنتور

توجه:

این آگهی منقضی شده است و به همین دلیل اطلاعات تماس آگهی دهنده نمایش داده نمی‌شود.

هشدار پلیس: لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.
آموزشگاه موسیقی پیمان
دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو مضراب چوبی نواخته می‌شود. که در اصل سنتور رایج (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود»
محتویات
۱ پیشینه
۲ گسترش در جهان
۳ ساختار ساز
۴ گذشته و امروز
۵ سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
۶ نوازندگی سنتور
پیشینه
سنتور بر پایهٔ بررسی‌ها و پژوهش‌ها یکی از کهن‌ترین سازهای گستره ایران به شمار می‌رود. کهن‌ترین نشا نه‌ای که از این ساز بر جا مانده، از سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلیان[نیازمند منبع] (۵۵۹پیش از میلاد) است. در این سنگ‌تراشی‌ها، صف تشریفاتی که به بزرگ داشت آشور بانیپال بر پا شده تراشیده گردیده و سازی که همانندی زیادی به سنتور دستوروزی دارد، در میان آن صف دیده می‌شود.
ابوالحسن علی بن حسین مسعودی (مرگ به سال ۳۴۶ ه. ق) گذشته نگار نامدار و نویسنده نسک مروج‌الذهب در شرح اوضاع موسیقی در زمان ساسانیان، هنگام نام بردن از سازهای متداول موسیقی ساسانی، واژه سنتور (سنطور) را ذکر می‌کند. در کتب کهن و تألیفات ابونصر فارابی و ابن سینا نیز نام سنتور چند بار ذکر شده‌است.
عبدالقادر مراغه‌ای ساز یا طوفان را معرفی کرد که شبیه سنتور دستوروزی بود با این تفاوت که برای هر آوا تنها یک تار می‌بستند و با جابجا کردن خرک‌ها، آن را کوک می‌کردند.
نام سنتور در سروده‌ها منوچهری نیز آمده‌است:
الگو:کبک ناقوس زن و شارک سنتور زن است فاخته نای زن بط شده تپور زنا
سنتور، سازی کاملاً ایرانی است که برخی ساخت آن را به ابونصر فارابی نسبت می‌دهند که مانند بربت، ساز دیگر ایرانی بعدها به خارج برده‌شد.
برخی پژوهشگران بر این باورند که سنتور در زمان‌های بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفته‌است، چنان که امروزه گونه‌های مشابه این ساز در عراق، ترکیه، سوریه، مصر، پاکستان، هند، تاجیکستان، چین، ویتنام، کره، اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه و نیز در یونان نواخته می‌شود.
بنیاد بسیاری از سازها و آهنگ‌های جهان از ایران است. یکی از این سازها، پیانو است که بر بنیاد سنتور ایرانیان در اروپا ساخته شده است! سنتور در زمان لویی چهاردهم، مایه‌ی ساخته شدن سازی به دست پنتالیون شد و تا پس از او این ساز رسایی یافت و به نام پیانو نامور شد... این پیانو یا همان سنتور گسترش یافته، پس از سال‌ها در ریخت دیگری به ایران برگشت... و از این روی شگفت نیست که چون نخستین پیانو به دست سرورالملک، سنتورنواز روزگار امیرکبیر رسید در دم نواخته شد! او پس از دمی کار با این ساز گفت: این ساز روی دستگاه ماهور کوک شده است.! وی همان روز ماهور را نواخت و پس از کوتاه زمانی آن‌را، کوک کرد به گونه‌ای که دستگاه شور را با آن نواخت و همین کوک ایرانی است که در این هنگام نیز روی پیانوی ایرانی انجام می‌گیرد. این کوک سرورالملکی نام دارد و واپسین دستگاه شور است که در کنار پرده‌های دلکش گرایلی خسروانی، آذربایجانی، گیلانی و گبری(زرتشتی) و کردی و جامه‌داران و... نواخته می‌شود!
بر پایهٔ اسناد و مدارک، نگارگری‌ها و مینیاتورهای سده‌های پیش، آنچه که ما دستوروزه به نام سنتور در اختیار داریم در واقع سنتوری است که از نزدیک به یکصد و پنجاه سال پیش (زمان قاجار) با شکل و شمایل کنونی خود در اختیار هنرمندان این مرز و بوم قرار دارد. چنان که سنتورهای محمدصادق خان (که نخستین نمونه صوتی ساز سنتور به جا مانده از دوران قاجار متعلق به وی می‌باشد)، حبیب سماع حضور و حبیب سماعی، در ابعاد، شمار خرک و چگونگی ساخت، بسیار نزدیک به سنتور دستوروزی است.
بررسی دیرینه گردش و تحول ساز سنتور نشان می‌دهد که این ساز طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و مکاتب گوناگون را در سدهٔ کنونی به خود اختصاص داده، به گونه‌ای که پس از یک بررسی اجمالی، می‌توان اذعان داشت حداقل ۱۵ سبک و مکتب گوناگون و فعال در این عرصه شهره ویژه و عام‌اند.
تگونه و جوراجوری چشمگیر مکاتب و سبک‌ها انگیزه تگونه در آوادهی ساز، تکنیک نوازندگی و چگونگی آهنگ‌سازی و نغمه‌پردازی در سطوح گوناگون بوده‌است.
سنتور، یا آنچنان که استاد ابوالحسن خان صبا گاه می‌نوشت: سنطور، در سال‌های پایانی عصر قاجار، سازی تقریباً فراموش شده و رو به نابودی بود. سازهای اصلی، تار، تنبک و کمانچه بودند و دوره قاجار، در واقع «عصر تار» بود. شمار کمی سنتور می‌نواختند و شمار کمتری نیز سنتور می‌ساختند و می‌آموختند.
گسترش در جهان
با پشتگرمی به سالگذشت آثار پیدا شده گمان این است که این ساز از کلکرو ایران به کشورهای دیگر راه یافته و نام‌های گوناگونی پیدا کرده‌است. سنتور با اندک تفاوتی در شکل ظاهر و با نام‌های گوناگون در شرق و باختر جهان وجود دارد. این ساز را در کشور چین یان کین، در اروپای شرقی دالسی مر، در انگلستان باتر فلای‌ها، در آلمان و اتریش مک پر، در هندوستان سنتور، در کامبوج فی و در آمریکا زیتر می‌نامند که هر کدام دارای وجه تشابهاتی هستند. ساز سنتور در شماری از کشورها مانند ارمنستان و گرجستان نیز رایج هست. همچنین سنتورهای عراقی –هندی- مصری و ترکی که بعضی از آنها حدود ۳۶۰ سیم دارند.
ساختار ساز
این ساز از جعبه‌ای ذوزنقه‌ای شکل تشکیل شده که لبه‌ها آن بنامند از: بلندترین ضلع، نزدیک به نوازنده و کوتاهترین ضلع و موازی با ضلعپیشی و دور از نوازنده و دو ضلع کناری با طول برابر که دو ضلعپیشی را به طور مورب قطع می‌کند. ارتفاع سطوح کناری ۸ تا ۱۰ سانتیمتر است.
جعبه سنتور مجوف است و تمام سطوح جعبه چوبی است.؛ دوسطح فوقانی وتحتامی به کلاف سنتور که سطح جانبی دور آن را تشکیل می‌دهد متصل می‌شوند نیروی ناشی از فشار سیم‌ها که از طریق خرک‌ها به صفحهٔ بالایی منتقل می‌شوند باعث تغییر شکل و نشست صفحه و تشدید آن در دراز مدت می‌شوند برای جبران این کاستی پل‌هایی در حعبهٔ سنتور قرار داده می‌شود و نیز ضخامت صفخه‌ها باید برای بار وارده از صفحه پیشبینی گردد صفحهٔ پایینی گرجه تحت تاثیر مستقیم نیروی سیم‌ها نیست اما واکنش آنها را از پل دریافت می‌کند و باید برای مقاومت دربرابر تغییر شکل‌ها پیش بینی شود بر روی سطوح فوقانی دو ردیف (معمولاً ۹تایی)خرک چوبی قرار دارد ردیف راست نزدیک‌تر به کناره راست ساز است و ردیف چپ کمی بیشتر با کناره چپ فاصله دارد (فاصله میان هر خرک ردیف چپ تا کناره چپ را «پشت خرک» می‌نامند). از روی هر خرک چهار رشته سیم هم‌کوک گذر می‌کند ولی هر سیم به گوشی معینی پیچیده می‌شود. گوشی‌ها در سطح کناری راست کنار گذاشته شده‌اند. سیم‌های سنتور به دو دسته «سفید» (زیر) و «زرد» (بم) بخش می‌شوند. دسته سیم‌های سفید بر روی خرک‌های ردیف چپ و سیم‌های زرد بر روی خرک‌های ردیف راست به تناوب قرار گرفته‌اند. طول بخش جلوی خرک در سیم‌های سفید دو برابر طول آن در بخش پشت خرک است و می‌توان در پشت خرک نیز از سیم‌های سفید استفاده کرد (آوای آن به نسبت عکس طول، یک اکتاو نسبت به آوای بخش جلوی خرک بالاتر است). همچنین هر سیم زرد، یک اکتاو بم‌تر از سیم سفید بی درنگ پس از آن آوا می‌دهد.
گذشته و امروز
ساز سنتور پیشتر با ۱۲ وتر سیم بم و ۱۲ وتر سیم زیر ساخته می‌شد و سنتور ۱۲ خرکی نامیده می‌شد. امروزه سنتور ۱۰ خرک و سنتور ۱۱ خرک نیز ساخته می‌شود. سنتور ۹ خرک رایج‌ترین گونه سنتور است که پر استفاده ترین نوع آن سنتور «سُل کوک» است و نت‌های ردیف بر اساس آن نوشته شده‌اند. در سنتور ۹ خرک، چنانچه بر اساس راست کوک تنظیم شود، به ترتیب سیم‌ها از پایین بر مبنای می-فا-سل کوک می‌شوند و برای اجرای گروهی و ارکستر باره است.
سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
به خواست تکمیل فواصل کروماتیک میان اصوات و نیز به قصد تأمین اصوات بم، در حدود بیست سال اخیر دو گونه سنتور با شمار زیادتر خرک ساخته شده‌اند. سنتور کروماتیک با همان میدان آوای سنتور معمولی ولی دارای خرک‌ها و اصوات کروماتیک بیشتر است. میدان آوای سنتور کروماتیک بم یک فاصله پنجم بم‌تر از سنتور کروماتیک است و گسترش آن سه اکتاو و نیم است. در دو گونه سنتور کروماتیک، هر صوت بدست سه رشته سیم هم‌کوک حاصل می‌شود. به عبارت دیگر روی هر خرک سه سیم تکیه کرده‌است. از هر دو سنتور کروماتیک و کروماتیک بم استفاده‌های هم‌نوازی می‌شود و در کارهای جدید تکنوازی سنتورهای کروماتیک دیده می‌شود.
نوازندگی سنتور
نوازندگی سنتور با دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگ تر شدن آوای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می‌شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با آزمون فراوان بدست می‌آید.
سنتور سازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند با آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی تکنوازی و همنوازی را دارا می‌باشد.
برابر نیمهٔ زندگانی آزمون سنتورنوازان، به کوک کردن آن می‌گذرد. چون کوبه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تاثیر گذاری نم و گرما روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور، سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از پیامدهای پزشکی می‌تواند روی آوا و کوک آن تاثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های کارکشته را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد.
اشتراک گذاری:
تصویر کاربر

نتایج جستجوی دستگاه

۱۴۰۰/۰۷/۰۱

پروفيل هاي استاندارد و آلياژي الومينيوم ،

ارائه مشاوره تخصصی در زمینه طراحی، ساخت قالب، تولید استاندارد و الیاژی، عملیات حرارتی، آنادایزینگ تولید پروفیل های آلیاژی از گروه 1000 تا 7000 توان اکسترود انواع بیلت
saanaakoo@gmali.com استان قزوین
۱۴۰۰/۰۷/۰۱

طراحی و ساخت قالب

انجام مشاوره در طراحی اولیه ساخت قالب اکستروژن آلومینیوم تولید مقاطع آلومینیومی به سفارش مشتری ساخت قالب های تولید پروفیل آلومینیومی برای مقاطع پیچیده صنعتی، با دستگاه
saanaakoo@gmali.com استان مرکزی
۱۴۰۱/۰۵/۰۳

دستگاه سختی سنج پرتابل فلزات (Portable Hardness)

دستگاه سختی سنج پرتابل فلزات (Portable Hardness) شرکت مبنا سنج تابان به عنوان نماینده رسمی چندین شرکت خارجی در زمینه دستگاه های اندازه گیری دقیق ابعادی و سختی سنجی
رضا عساکره استان تهران
۱۴۰۱/۰۵/۰۳

دستگاه اندازه گیری تصویری پرتابل

دستگاه اندازه گیری تصویری پرتابل (میکروسکوپ اندازه گیری) شرکت مبنا سنج تابان به عنوان نماینده رسمی چندین شرکت خارجی در زمینه دستگاه های اندازه گیری دقیق ابعادی و سختی
رضا عساکره استان تهران
۱۴۰۱/۰۵/۰۳

دستگاه اندازه گیری ویدئویی پرتابل

دستگاه اندازه گیری ویدئویی پرتابل (دستگاه اندازه گیری ویدئویی - VMM-VMS) شرکت مبناسنج تابان به عنوان نماینده رسمی چندین شرکت خارجی (Easson ، 3D Family) در زمینه
رضا عساکره استان تهران
۱۴۰۱/۰۵/۰۳

دستگاه اندازه گیری تصویری MUMA

دستگاه اندازه گیری تصویری MUMA ( دستگاه اندازه گیری ویدئویی VMM-VMS ) شرکت مبناسنج تابان به عنوان نماینده رسمی چندین شرکت خارجی (Easson ، 3D Family) در زمینه دستگاه
رضا عساکره استان تهران
۱۴۰۱/۰۵/۰۳

دستگاه اندازه گیری دقیق طول، ULM، DMS، شرکت مبن

دستگاه اندازه گیری دقیق طول – ULM، DMS شرکت مبنا سنج تابان به‌عنوان نماینده رسمی چندین شرکت خارجی (3Dfamily، Easson) در زمینه دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق ابعادی و
رضا عساکره استان تهران
۱۴۰۱/۰۵/۰۳

دستگاه سختی سنج، Hardness، شرکت مبنا سنج تابان

دستگاه سختی سنج Hardness شرکت مبنا سنج تابان به‌عنوان نماینده رسمی چندین شرکت خارجی در زمینه دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق ابعادی و سختی‌سنجی محصولات ذیل را ارایه
رضا عساکره استان تهران
۱۴۰۱/۰۵/۰۳

دستگاه اندازه گیری سه بعدی، CMM، شرکت مبنا سنج

دستگاه اندازه گیری سه بعدی - CMM شرکت مبنا سنج تابان به‌عنوان نماینده رسمی چندین شرکت خارجی در زمینه دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق ابعادی و سختی‌سنجی محصولات ذیل را ارایه
رضا عساکره استان تهران
۱۴۰۱/۰۵/۰۳

دستگاه اندازه گیری تصویری، مولتی سنسور، شرکت مبنا

دستگاه اندازه گیری تصویری و مولتی سنسور شرکت مبنا سنج تابان به‌عنوان نماینده رسمی چندین شرکت خارجی (3Dfamily,Easson) در زمینه دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق ابعادی و
رضا عساکره استان تهران
۱۴۰۱/۰۵/۰۳

دستگاه پروفایل پروژکتور، شرکت مبنا سنج تابان

دستگاه پروفایل پروژکتور، سایه نگار، شادوگراف شرکت مبنا سنج تابان به‌عنوان نماینده رسمی چندین شرکت خارجی در زمینه دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق ابعادی و سختی‌سنجی محصولات
رضا عساکره استان تهران
۱۴۰۰/۰۷/۰۱

آپارات 8 میلیمتری کوپال، ژاپنی

آپارات 8mm، copal ژاپنی، مجهز به دو عدد اسپیکر تهویه شده درون دستگاه، میکروفن خور، امکان ضبط صدا و میکس صدا و تصویر، شیک و تمیز و سالم عین ساعت، کار میکنه، لامپ و نور و
امین اکبری استان اصفهان
۱۴۰۰/۰۶/۳۱

دستگاه حضورغیاب FARATECHNO مدل F70

دستگاه حضور غیاب FARATECHNO مدل F70 مشخصات فنی نحوه ثبت تردد کارت، اثر انگشت ظرفیت انگشت 1000 ظرفیت کارت 1000 ظرفیت چهره ندارد ظرفیت تردد 100000 نمایشگر تمام رنگی باطری
eleccentergroup استان فارس قیمت: 2,350,000 تومان
۱۴۰۰/۰۶/۳۱

دستگاه مرکزی کلاسیک سانترال + تلفن کننده

دستگاه مرکزی کلاسیک سانترال 64 Pro تلفن کننده G1 ULTRA سیم کارتی قیمت هر کدام جداگانه: 1550000 تومان آدرس : شیراز - خیابان هفت تیر تلفن : ۰۷۱۳۲۳۴۸۱۳۸ تلفکس :
eleccentergroup استان فارس قیمت: 1,550,000 تومان
۱۴۰۰/۰۶/۲۹

فروش پرکن، پرکن مکانیک، فروش پرکن صنعتی

فروش پرکن، پرکن مکانیک، فروش پرکن صنعتی، پرکن وارداتی، فروش پر کن وارداتی، پرکن تیوپ، پر کن قرص جوشان، پرکن صنعتی تیوپ، پر کن تیوپ لمینتی، پرکن آلمانی فروش پر کن صنعتی
چسب ماهان استان تهران
۱۴۰۰/۰۶/۲۹

میکسر رنگ سازی چسب سازی، فروش میکسر تحت خلا

میکسر رنگ سازی چسب سازی، فروش میکسر تحت خلا، میکسر تحت خلا فروش میکسر تحت خلا رنگسازی و چسب سازی میکسر مخصوص در ظرفیت های ۶۰۰ و ۱۰۰۰ کیلو برای تولیدات چسب پی یو صنعتی
چسب ماهان استان تهران
۱۴۰۰/۰۶/۲۷

راه اندازی خط تولید کود کلات آهن % Fe 6

راه اندازی خط کامل کود کلات آهن %Fe6(=سکوسترین) IRON CHELATE دارای گواهینامه فرمولاسیون از سازمان ملی استاندارد دو گواهینامه بین المللی فرمولاسیون و کنترل کیفیت QAL
گیاسا استان تهران
۱۴۰۰/۰۶/۲۷

مشاوره و راه اندازی خط تولید کود شیمیایی

گیاسا : اولین مرکز ارائه خدمات تولید کود شیمیایی و آلی با سلام در راستای تامین برترین نهاده های شیمیایی، کشاورزی جای خالی یک مرکز که خدمات مشاوره، فرمولاسیون و ساخت
رضا مقدم استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش سنتور

آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش آواز و گروه نوازی

آواز ایجاد موسیقی به واسطه حنجره است که بخش موسیقی آوازی را در بر میگیرد. نکته ی 1 بر شیوه تقلیدی گوشی یا سینه به سینه یی در فراگیری آواز نقدهایی شده که بی جا و بی
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۰/۰۶/۲۲

دستگاه تری بلوک مخصوص بطری شیشه ای رانی

*مدل 4_14_12، بالابر درب، میز ترافیک **دستگاه‌ها کاملا نو و محل تحویل درب کارخانه ی سازنده میباشد. *** کلیه دستگاه ها دارای یکسال گارانتی و پنج سال خدمات پس از فروش
امیر پیرراد استان تهران
۱۴۰۰/۰۶/۱۵

سنگ محور دستگاه تراش

🔵 سنگ محور دستگاه تراش 🔴 برای اطلاع از سایر محصولات حتما پیجها را فالو کنید ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ ✅ماشین سازی
طوقیان استان اصفهان
۱۴۰۰/۰۶/۱۵

میکسر صنعتی ، میکسر تحت خلا ، فروش میکسر صنعتی

فروش میکسر، میکسر رنگ سازی، میکسر چسب سازی، میکسر، میکسر صنعتی، میکسر صنعتی، میکسر تحت خلا، فروش میکسر صنعتی میکسر مخصوص در ظرفیت های ۶۰۰ و ۱۰۰۰ کیلو برای تولیدات چسب پی
خانم فتح الهی استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۱۷

فروش انواع ماشین آلات کارتن سازی

صنایع چاپ و بسته بندی اختری فروشنده انواع ماشین آلات تولید کارتن از قبیل چاپ فلکسو 4رنگ اتوماتیک،دایکات اتوماتیک و نیمه اتوماتیک،لمینیت 3/4 و اتوماتیک،فروش خطوط تولید
carton akhtari استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۱۶

کابین شارژ کارتریج تونر نسیم

پرینتر یدک پارس یکی از بزرگترین ارائه کنندگان قطعات یدکی و مواد مصرفی پرینتر و ماشینهای اداری در بازار ایران می باشد. تجربه چندین ساله ما این اطمینان را به شما می دهد
پرینتر یدک پارس-شیرازی استان تهران