دسته بندی
استان و شهر

آموزش سنتور

توجه:

این آگهی منقضی شده است و به همین دلیل اطلاعات تماس آگهی دهنده نمایش داده نمی‌شود.

هشدار پلیس: لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.
آموزشگاه موسیقی پیمان
دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو مضراب چوبی نواخته می‌شود. که در اصل سنتور رایج (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود»
محتویات
۱ پیشینه
۲ گسترش در جهان
۳ ساختار ساز
۴ گذشته و امروز
۵ سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
۶ نوازندگی سنتور
پیشینه
سنتور بر پایهٔ بررسی‌ها و پژوهش‌ها یکی از کهن‌ترین سازهای گستره ایران به شمار می‌رود. کهن‌ترین نشا نه‌ای که از این ساز بر جا مانده، از سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلیان[نیازمند منبع] (۵۵۹پیش از میلاد) است. در این سنگ‌تراشی‌ها، صف تشریفاتی که به بزرگ داشت آشور بانیپال بر پا شده تراشیده گردیده و سازی که همانندی زیادی به سنتور دستوروزی دارد، در میان آن صف دیده می‌شود.
ابوالحسن علی بن حسین مسعودی (مرگ به سال ۳۴۶ ه. ق) گذشته نگار نامدار و نویسنده نسک مروج‌الذهب در شرح اوضاع موسیقی در زمان ساسانیان، هنگام نام بردن از سازهای متداول موسیقی ساسانی، واژه سنتور (سنطور) را ذکر می‌کند. در کتب کهن و تألیفات ابونصر فارابی و ابن سینا نیز نام سنتور چند بار ذکر شده‌است.
عبدالقادر مراغه‌ای ساز یا طوفان را معرفی کرد که شبیه سنتور دستوروزی بود با این تفاوت که برای هر آوا تنها یک تار می‌بستند و با جابجا کردن خرک‌ها، آن را کوک می‌کردند.
نام سنتور در سروده‌ها منوچهری نیز آمده‌است:
الگو:کبک ناقوس زن و شارک سنتور زن است فاخته نای زن بط شده تپور زنا
سنتور، سازی کاملاً ایرانی است که برخی ساخت آن را به ابونصر فارابی نسبت می‌دهند که مانند بربت، ساز دیگر ایرانی بعدها به خارج برده‌شد.
برخی پژوهشگران بر این باورند که سنتور در زمان‌های بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفته‌است، چنان که امروزه گونه‌های مشابه این ساز در عراق، ترکیه، سوریه، مصر، پاکستان، هند، تاجیکستان، چین، ویتنام، کره، اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه و نیز در یونان نواخته می‌شود.
بنیاد بسیاری از سازها و آهنگ‌های جهان از ایران است. یکی از این سازها، پیانو است که بر بنیاد سنتور ایرانیان در اروپا ساخته شده است! سنتور در زمان لویی چهاردهم، مایه‌ی ساخته شدن سازی به دست پنتالیون شد و تا پس از او این ساز رسایی یافت و به نام پیانو نامور شد... این پیانو یا همان سنتور گسترش یافته، پس از سال‌ها در ریخت دیگری به ایران برگشت... و از این روی شگفت نیست که چون نخستین پیانو به دست سرورالملک، سنتورنواز روزگار امیرکبیر رسید در دم نواخته شد! او پس از دمی کار با این ساز گفت: این ساز روی دستگاه ماهور کوک شده است.! وی همان روز ماهور را نواخت و پس از کوتاه زمانی آن‌را، کوک کرد به گونه‌ای که دستگاه شور را با آن نواخت و همین کوک ایرانی است که در این هنگام نیز روی پیانوی ایرانی انجام می‌گیرد. این کوک سرورالملکی نام دارد و واپسین دستگاه شور است که در کنار پرده‌های دلکش گرایلی خسروانی، آذربایجانی، گیلانی و گبری(زرتشتی) و کردی و جامه‌داران و... نواخته می‌شود!
بر پایهٔ اسناد و مدارک، نگارگری‌ها و مینیاتورهای سده‌های پیش، آنچه که ما دستوروزه به نام سنتور در اختیار داریم در واقع سنتوری است که از نزدیک به یکصد و پنجاه سال پیش (زمان قاجار) با شکل و شمایل کنونی خود در اختیار هنرمندان این مرز و بوم قرار دارد. چنان که سنتورهای محمدصادق خان (که نخستین نمونه صوتی ساز سنتور به جا مانده از دوران قاجار متعلق به وی می‌باشد)، حبیب سماع حضور و حبیب سماعی، در ابعاد، شمار خرک و چگونگی ساخت، بسیار نزدیک به سنتور دستوروزی است.
بررسی دیرینه گردش و تحول ساز سنتور نشان می‌دهد که این ساز طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و مکاتب گوناگون را در سدهٔ کنونی به خود اختصاص داده، به گونه‌ای که پس از یک بررسی اجمالی، می‌توان اذعان داشت حداقل ۱۵ سبک و مکتب گوناگون و فعال در این عرصه شهره ویژه و عام‌اند.
تگونه و جوراجوری چشمگیر مکاتب و سبک‌ها انگیزه تگونه در آوادهی ساز، تکنیک نوازندگی و چگونگی آهنگ‌سازی و نغمه‌پردازی در سطوح گوناگون بوده‌است.
سنتور، یا آنچنان که استاد ابوالحسن خان صبا گاه می‌نوشت: سنطور، در سال‌های پایانی عصر قاجار، سازی تقریباً فراموش شده و رو به نابودی بود. سازهای اصلی، تار، تنبک و کمانچه بودند و دوره قاجار، در واقع «عصر تار» بود. شمار کمی سنتور می‌نواختند و شمار کمتری نیز سنتور می‌ساختند و می‌آموختند.
گسترش در جهان
با پشتگرمی به سالگذشت آثار پیدا شده گمان این است که این ساز از کلکرو ایران به کشورهای دیگر راه یافته و نام‌های گوناگونی پیدا کرده‌است. سنتور با اندک تفاوتی در شکل ظاهر و با نام‌های گوناگون در شرق و باختر جهان وجود دارد. این ساز را در کشور چین یان کین، در اروپای شرقی دالسی مر، در انگلستان باتر فلای‌ها، در آلمان و اتریش مک پر، در هندوستان سنتور، در کامبوج فی و در آمریکا زیتر می‌نامند که هر کدام دارای وجه تشابهاتی هستند. ساز سنتور در شماری از کشورها مانند ارمنستان و گرجستان نیز رایج هست. همچنین سنتورهای عراقی –هندی- مصری و ترکی که بعضی از آنها حدود ۳۶۰ سیم دارند.
ساختار ساز
این ساز از جعبه‌ای ذوزنقه‌ای شکل تشکیل شده که لبه‌ها آن بنامند از: بلندترین ضلع، نزدیک به نوازنده و کوتاهترین ضلع و موازی با ضلعپیشی و دور از نوازنده و دو ضلع کناری با طول برابر که دو ضلعپیشی را به طور مورب قطع می‌کند. ارتفاع سطوح کناری ۸ تا ۱۰ سانتیمتر است.
جعبه سنتور مجوف است و تمام سطوح جعبه چوبی است.؛ دوسطح فوقانی وتحتامی به کلاف سنتور که سطح جانبی دور آن را تشکیل می‌دهد متصل می‌شوند نیروی ناشی از فشار سیم‌ها که از طریق خرک‌ها به صفحهٔ بالایی منتقل می‌شوند باعث تغییر شکل و نشست صفحه و تشدید آن در دراز مدت می‌شوند برای جبران این کاستی پل‌هایی در حعبهٔ سنتور قرار داده می‌شود و نیز ضخامت صفخه‌ها باید برای بار وارده از صفحه پیشبینی گردد صفحهٔ پایینی گرجه تحت تاثیر مستقیم نیروی سیم‌ها نیست اما واکنش آنها را از پل دریافت می‌کند و باید برای مقاومت دربرابر تغییر شکل‌ها پیش بینی شود بر روی سطوح فوقانی دو ردیف (معمولاً ۹تایی)خرک چوبی قرار دارد ردیف راست نزدیک‌تر به کناره راست ساز است و ردیف چپ کمی بیشتر با کناره چپ فاصله دارد (فاصله میان هر خرک ردیف چپ تا کناره چپ را «پشت خرک» می‌نامند). از روی هر خرک چهار رشته سیم هم‌کوک گذر می‌کند ولی هر سیم به گوشی معینی پیچیده می‌شود. گوشی‌ها در سطح کناری راست کنار گذاشته شده‌اند. سیم‌های سنتور به دو دسته «سفید» (زیر) و «زرد» (بم) بخش می‌شوند. دسته سیم‌های سفید بر روی خرک‌های ردیف چپ و سیم‌های زرد بر روی خرک‌های ردیف راست به تناوب قرار گرفته‌اند. طول بخش جلوی خرک در سیم‌های سفید دو برابر طول آن در بخش پشت خرک است و می‌توان در پشت خرک نیز از سیم‌های سفید استفاده کرد (آوای آن به نسبت عکس طول، یک اکتاو نسبت به آوای بخش جلوی خرک بالاتر است). همچنین هر سیم زرد، یک اکتاو بم‌تر از سیم سفید بی درنگ پس از آن آوا می‌دهد.
گذشته و امروز
ساز سنتور پیشتر با ۱۲ وتر سیم بم و ۱۲ وتر سیم زیر ساخته می‌شد و سنتور ۱۲ خرکی نامیده می‌شد. امروزه سنتور ۱۰ خرک و سنتور ۱۱ خرک نیز ساخته می‌شود. سنتور ۹ خرک رایج‌ترین گونه سنتور است که پر استفاده ترین نوع آن سنتور «سُل کوک» است و نت‌های ردیف بر اساس آن نوشته شده‌اند. در سنتور ۹ خرک، چنانچه بر اساس راست کوک تنظیم شود، به ترتیب سیم‌ها از پایین بر مبنای می-فا-سل کوک می‌شوند و برای اجرای گروهی و ارکستر باره است.
سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
به خواست تکمیل فواصل کروماتیک میان اصوات و نیز به قصد تأمین اصوات بم، در حدود بیست سال اخیر دو گونه سنتور با شمار زیادتر خرک ساخته شده‌اند. سنتور کروماتیک با همان میدان آوای سنتور معمولی ولی دارای خرک‌ها و اصوات کروماتیک بیشتر است. میدان آوای سنتور کروماتیک بم یک فاصله پنجم بم‌تر از سنتور کروماتیک است و گسترش آن سه اکتاو و نیم است. در دو گونه سنتور کروماتیک، هر صوت بدست سه رشته سیم هم‌کوک حاصل می‌شود. به عبارت دیگر روی هر خرک سه سیم تکیه کرده‌است. از هر دو سنتور کروماتیک و کروماتیک بم استفاده‌های هم‌نوازی می‌شود و در کارهای جدید تکنوازی سنتورهای کروماتیک دیده می‌شود.
نوازندگی سنتور
نوازندگی سنتور با دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگ تر شدن آوای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می‌شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با آزمون فراوان بدست می‌آید.
سنتور سازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند با آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی تکنوازی و همنوازی را دارا می‌باشد.
برابر نیمهٔ زندگانی آزمون سنتورنوازان، به کوک کردن آن می‌گذرد. چون کوبه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تاثیر گذاری نم و گرما روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور، سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از پیامدهای پزشکی می‌تواند روی آوا و کوک آن تاثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های کارکشته را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد.
اشتراک گذاری:
تصویر کاربر

نتایج جستجوی پیش ساخته

۱۴۰۳/۰۵/۰۱

منبر تمام چوب راش، منبر هیئتی، منبر مسجد

بصیر هنر تولید کننده انواع منبر چوبی و سازنده منبر ام دی اف، منبر یک پله و یک نشیمن با قابلیت افزایش پله ها، تولید کننده منبر تمام چوب راش، منبر هیئتی، منبر مسجد ساخت
بصیر هنر استان تهران
۱۴۰۳/۰۵/۰۱

تریبون چوبی، تریبون مدارس، تریبون سخنرانی

ساخت تریبون، سخنرانی، تولید تریبون چوبی، فروش تریبون سخنران; سازنده تریبون مدارس و دانشگاهی با چوب و ام دی اف جهت نمازخانه ها و مساجد و سالن جلسات و سالن آمفی تاتر و
بصیر هنر استان تهران
۱۴۰۳/۰۵/۰۱

محراب مسجد، محراب پیش ساخته، محراب آماده

عرضه انواع محراب آماده و متحرک عرضه مستقیم و بی واسطه محراب پیش ساخته مسجدی تولید محراب چوبی نمازخانه عرضه کننده محراب مسجدی تمام ام دی اف ساخت محراب و منبر تولید کننده
بصیر هنر استان تهران
۱۴۰۳/۰۵/۰۱

دکوراسیون مذهبی دکوراسیون نمایشگاهی دکوراسیون مسجد

موسسه بصیر هنر طراح و مجری انواع دکوراسیون مذهبی و دکوراسیون نمایشگاهی با طرح های اسلیمی و اسما, و... با چوب وام دی اف. بصیر هنر با تجربه بیش از یک دهه فعالیت در عرصه
بصیر هنر استان تهران
۱۴۰۳/۰۵/۰۱

تابلوی نماز اول ودوم نمایشگر نماز اول ودوم تابلو ا

تابلوی نمایشگر نماز اول و دوم با قاب پی وی سی با کنترل از راه دور، جهت مساجد و نمازخانه های ادارات و سازمانها و ارگانها و دانشگاه ها ... . . قابل ارسال به سراسر
بصیر هنر استان تهران
۱۴۰۳/۰۵/۰۱

میز و صندلی نماز نشسته صندلی نماز با ام دی اف صندل

میز و صندلی نماز نشسته در جهت رفاه بیشتر سالمندان وجانبازان عزیز و نیز کسانی که قادر نیستند نمازخود را به صورت ایستاده بخوانند، طراحی و تولید گردیده است. تمام لترون در
بصیر هنر استان تهران
۱۴۰۳/۰۵/۰۱

جایگاه قاری قرآن کرسی تلاوت قران کرسی قرائت قران ج

جایگاه قاری قرآن یا همان کرسی قرائت محل قرائت قرآن توسط قاریان محترم میباشد. موسسه بصیر هنر دارای تجربه بیش از یک دهه فعالیت در عرصه طراحی و تولید تجهیزات نوین مساجد و
بصیر هنر استان تهران
۱۴۰۳/۰۵/۰۱

پارتیشن مسجدی پارتیشن متحرک مسجدی

پارتیشن مسجدی تمام ام دی اف ، قیمت پارتیشن مسجدی پیش ساخته ، پارتیشن سنتی و مسجدی ، پارتیشن مذهبی ، پارتیشن تمام معرق برجسته ، پاراوان مسجدی، با حکاکی طرح های اسلیمی
بصیر هنر استان تهران
۱۴۰۳/۰۳/۰۵

خط کامل ماشین آلات شستشوی سبزیجات برگی

ماشین آلات کامل شستشوی سبزیجات برگی شامل : الف، میز آماده سازی 6 ایستگاهی مدل IN36 کاربرد : پاک کردن و حذف قسمتهای اضافی سبزی توسط 6 کارگر با 2 نوار نقاله ورودی سبزی
ناصر فتاح زاده استان تهران
۱۴۰۳/۰۱/۱۴

سنگفرش بتنی، کفپوش بتنی، موزاییک سیمانی، کفپوش پیاده

شرکت سنگ استون ( SANG STONE ) دارای بزرگترین مرکز تولید و پخش انواع کفپوش بتنی(سنگفرش بتنی،موزاییک سیمانی،کفپوش پیاده رو) در ایران می باشد. تولید کفپوش با امکان
peyman forozesh استان تهران
۱۴۰۲/۰۲/۱۰

ساخت سوله، تولید و فروش ساندویچ پانل و نصب پوشش

گروه صنعتی درسا سازنده سوله های صنعتی و تولید کننده ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان و همچنین انجام انواع پوشش سازه های مختلف شامل ورق گالوانیزه و پشم شیشه ، ورق پلی
پردیس زاهدی استان اصفهان
۱۴۰۱/۰۴/۰۸

فروش انواع مخزن پلی اتیلن

ما بنا بر نیاز شما مشتریان مخزن پلی اتیلن آماده و یا سفارشی برای شما آماده میکنیم تخصص ما در ایستا پلیمر شریف ساخت مخازن پلی اتیلن برای مکانهای خاص یا صعب العبور
ایستا پلیمر شریف استان تهران
۱۴۰۱/۰۲/۲۲

ساندویچ پانل دیواری 6 cm دو رو صاف مخصوص کلینروم

ساندویچ پانل یک متریال ساختمانی پیش ساخته در زمینه ساخت و ساز می باشد. ساندویچ پانل شامل دو لایه از یک ماده سفت و سخت است که به هر دو طرف یک هسته سبک وزن متصل می شود.
گروه رایمون استان تهران
۱۴۰۰/۱۱/۰۷

ساختمان پیش ساخته بزرگمهر

ساختمان پیش ساخته بزرگمهر صنایع بزرگمهر با نیم قرن سابقه درخشان در طراحی و تولید سازه‌های پیش ساخته، انواع ساختمان‌ پیش ساخته بزرگمهر خود را در قالب سازه‌های باغ
شرکت بزرگمهر استان خراسان رضوی
۱۴۰۰/۱۱/۰۷

فروش درب پارکینگ بزرگمهر

فروش درب پارکینگ بزرگمهر گروه صنعتی بزرگمهر، بزرگ‌ترین تولید کننده و عرضه کننده انواع نسل جدید درب پارکینگ بزرگمهر، این بار از درب پارکینگ طرح فرزین خود رو نمایی
شرکت بزرگمهر استان خراسان رضوی
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

گچبری پیش ساخته

تولید ابزارهای پیش ساخته گچبری با تنوع بالا در طرح گل لوستر گچبری گلویی گچبری قاب دیوار گچبری سرستون و ستون براکت تاج و قاب
ابزار گچی استان تهران
۱۴۰۰/۱۰/۰۴

سقف هالوکور پیش ساخته بتنی

سقف بتنی مجوف یا هالوکور تولید و فروش دال بتنی پیش تنیده هالوکور مزایای سقف بتنی آماده مسلح پیش ساخته : کاهش هزینه و زمان اجرا بالا بودن ظرفیت باربری این نوع سقف سبک
عمران واژه اُواکو استان آذربایجان شرقی
۱۴۰۰/۰۹/۲۵

برخی خدمات تخصصی شرکت فنی مهندسی فناورگستر پیمان

برخی از خدمات تخصصی شرکت فنی مهندسی فناورگستر پیمان واحد پژوهش این شرکت با دارا بودن دانش فنی، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، از مراجع علمی معتبر و
فناورگسترپیمان استان تهران
۱۴۰۱/۰۶/۱۱

تولید کننده نرده و حفاظ صنعتی پیش ساخته

نرده نوین حصار در کاربردهای پارک ها و فضای سبز، جداکننده حاشیه کانالها و مسیلها و دریاچه ها، زمین های ورزشی، مجتمع های اداری و مسکونی جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت
مصطفی عسگری استان خراسان رضوی
۱۴۰۰/۰۸/۰۱

پکیج پلی اتیلنی تصفیه فاضلاب بهداشتی

در سال های اخیر تمایل به استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب و آب به شکل پکیج های پیش ساخته تصفیه فاضلاب و قابل حمل به ویژه برای اجتماعات کوچک از قبیل مناطق روستایی، کمپ ها،
مهندسین پالود صنعت استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش سنتور

آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۰/۰۵/۲۷

فروش پانل های سقفی و دیواری ماموت

تولید انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری در ضخامت های مختلف با عایق فوم تزریقی پلی یورتان آلمانی با دانسیته 40 کیلوگرم بر مترمکعب (فوم معمولی و فوم نسوز) ساندویچ پانل
ماموت.دپو استان تهران
۱۴۰۱/۰۱/۱۷

گروه صنعتی افروز,تولید کننده سازه های فلزی,تامین ک

گروه صنعتی افروز ایلام - سازنده دکل،پایه و انواع سازه فلزی طراح ، سازنده و مجری انواع: - پایه و دکل دوربین - پایه و دکل ترافیکی - پایه و دکل روشنایی با سبد ثابت
مهدی عابدی استان ایلام
۱۴۰۰/۰۱/۱۵

فروش انواع باسکول با فوندانسیون آماده

فروش انواع قطعات باسکول با کمترین قیمت+فوندانسیون آماده توسط شرکت مقیاس توزین: قیمت انواع باسکول و قطعات شامل موارد زیر میباشد .فقط با تماس تلفنی به
میثم کامل استان مازندران
۱۴۰۱/۰۱/۰۸

کانکس مونتاژ شده

کانکس اما تنها اصطلاح برای ذخیره سازی فولاد 20 و 40 فوت نیست. آنها همچنین به عنوان ظروف بین مد یا ISO شناخته می شوند . این اصطلاح صنعت به سازمان استاندارد بین المللی
جواد یاسمی استان خراسان رضوی