دسته بندی
استان و شهر

آموزش سنتور

توجه:

این آگهی منقضی شده است و به همین دلیل اطلاعات تماس آگهی دهنده نمایش داده نمی‌شود.

هشدار پلیس: لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.
آموزشگاه موسیقی پیمان
دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو مضراب چوبی نواخته می‌شود. که در اصل سنتور رایج (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود»
محتویات
۱ پیشینه
۲ گسترش در جهان
۳ ساختار ساز
۴ گذشته و امروز
۵ سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
۶ نوازندگی سنتور
پیشینه
سنتور بر پایهٔ بررسی‌ها و پژوهش‌ها یکی از کهن‌ترین سازهای گستره ایران به شمار می‌رود. کهن‌ترین نشا نه‌ای که از این ساز بر جا مانده، از سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلیان[نیازمند منبع] (۵۵۹پیش از میلاد) است. در این سنگ‌تراشی‌ها، صف تشریفاتی که به بزرگ داشت آشور بانیپال بر پا شده تراشیده گردیده و سازی که همانندی زیادی به سنتور دستوروزی دارد، در میان آن صف دیده می‌شود.
ابوالحسن علی بن حسین مسعودی (مرگ به سال ۳۴۶ ه. ق) گذشته نگار نامدار و نویسنده نسک مروج‌الذهب در شرح اوضاع موسیقی در زمان ساسانیان، هنگام نام بردن از سازهای متداول موسیقی ساسانی، واژه سنتور (سنطور) را ذکر می‌کند. در کتب کهن و تألیفات ابونصر فارابی و ابن سینا نیز نام سنتور چند بار ذکر شده‌است.
عبدالقادر مراغه‌ای ساز یا طوفان را معرفی کرد که شبیه سنتور دستوروزی بود با این تفاوت که برای هر آوا تنها یک تار می‌بستند و با جابجا کردن خرک‌ها، آن را کوک می‌کردند.
نام سنتور در سروده‌ها منوچهری نیز آمده‌است:
الگو:کبک ناقوس زن و شارک سنتور زن است فاخته نای زن بط شده تپور زنا
سنتور، سازی کاملاً ایرانی است که برخی ساخت آن را به ابونصر فارابی نسبت می‌دهند که مانند بربت، ساز دیگر ایرانی بعدها به خارج برده‌شد.
برخی پژوهشگران بر این باورند که سنتور در زمان‌های بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفته‌است، چنان که امروزه گونه‌های مشابه این ساز در عراق، ترکیه، سوریه، مصر، پاکستان، هند، تاجیکستان، چین، ویتنام، کره، اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه و نیز در یونان نواخته می‌شود.
بنیاد بسیاری از سازها و آهنگ‌های جهان از ایران است. یکی از این سازها، پیانو است که بر بنیاد سنتور ایرانیان در اروپا ساخته شده است! سنتور در زمان لویی چهاردهم، مایه‌ی ساخته شدن سازی به دست پنتالیون شد و تا پس از او این ساز رسایی یافت و به نام پیانو نامور شد... این پیانو یا همان سنتور گسترش یافته، پس از سال‌ها در ریخت دیگری به ایران برگشت... و از این روی شگفت نیست که چون نخستین پیانو به دست سرورالملک، سنتورنواز روزگار امیرکبیر رسید در دم نواخته شد! او پس از دمی کار با این ساز گفت: این ساز روی دستگاه ماهور کوک شده است.! وی همان روز ماهور را نواخت و پس از کوتاه زمانی آن‌را، کوک کرد به گونه‌ای که دستگاه شور را با آن نواخت و همین کوک ایرانی است که در این هنگام نیز روی پیانوی ایرانی انجام می‌گیرد. این کوک سرورالملکی نام دارد و واپسین دستگاه شور است که در کنار پرده‌های دلکش گرایلی خسروانی، آذربایجانی، گیلانی و گبری(زرتشتی) و کردی و جامه‌داران و... نواخته می‌شود!
بر پایهٔ اسناد و مدارک، نگارگری‌ها و مینیاتورهای سده‌های پیش، آنچه که ما دستوروزه به نام سنتور در اختیار داریم در واقع سنتوری است که از نزدیک به یکصد و پنجاه سال پیش (زمان قاجار) با شکل و شمایل کنونی خود در اختیار هنرمندان این مرز و بوم قرار دارد. چنان که سنتورهای محمدصادق خان (که نخستین نمونه صوتی ساز سنتور به جا مانده از دوران قاجار متعلق به وی می‌باشد)، حبیب سماع حضور و حبیب سماعی، در ابعاد، شمار خرک و چگونگی ساخت، بسیار نزدیک به سنتور دستوروزی است.
بررسی دیرینه گردش و تحول ساز سنتور نشان می‌دهد که این ساز طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و مکاتب گوناگون را در سدهٔ کنونی به خود اختصاص داده، به گونه‌ای که پس از یک بررسی اجمالی، می‌توان اذعان داشت حداقل ۱۵ سبک و مکتب گوناگون و فعال در این عرصه شهره ویژه و عام‌اند.
تگونه و جوراجوری چشمگیر مکاتب و سبک‌ها انگیزه تگونه در آوادهی ساز، تکنیک نوازندگی و چگونگی آهنگ‌سازی و نغمه‌پردازی در سطوح گوناگون بوده‌است.
سنتور، یا آنچنان که استاد ابوالحسن خان صبا گاه می‌نوشت: سنطور، در سال‌های پایانی عصر قاجار، سازی تقریباً فراموش شده و رو به نابودی بود. سازهای اصلی، تار، تنبک و کمانچه بودند و دوره قاجار، در واقع «عصر تار» بود. شمار کمی سنتور می‌نواختند و شمار کمتری نیز سنتور می‌ساختند و می‌آموختند.
گسترش در جهان
با پشتگرمی به سالگذشت آثار پیدا شده گمان این است که این ساز از کلکرو ایران به کشورهای دیگر راه یافته و نام‌های گوناگونی پیدا کرده‌است. سنتور با اندک تفاوتی در شکل ظاهر و با نام‌های گوناگون در شرق و باختر جهان وجود دارد. این ساز را در کشور چین یان کین، در اروپای شرقی دالسی مر، در انگلستان باتر فلای‌ها، در آلمان و اتریش مک پر، در هندوستان سنتور، در کامبوج فی و در آمریکا زیتر می‌نامند که هر کدام دارای وجه تشابهاتی هستند. ساز سنتور در شماری از کشورها مانند ارمنستان و گرجستان نیز رایج هست. همچنین سنتورهای عراقی –هندی- مصری و ترکی که بعضی از آنها حدود ۳۶۰ سیم دارند.
ساختار ساز
این ساز از جعبه‌ای ذوزنقه‌ای شکل تشکیل شده که لبه‌ها آن بنامند از: بلندترین ضلع، نزدیک به نوازنده و کوتاهترین ضلع و موازی با ضلعپیشی و دور از نوازنده و دو ضلع کناری با طول برابر که دو ضلعپیشی را به طور مورب قطع می‌کند. ارتفاع سطوح کناری ۸ تا ۱۰ سانتیمتر است.
جعبه سنتور مجوف است و تمام سطوح جعبه چوبی است.؛ دوسطح فوقانی وتحتامی به کلاف سنتور که سطح جانبی دور آن را تشکیل می‌دهد متصل می‌شوند نیروی ناشی از فشار سیم‌ها که از طریق خرک‌ها به صفحهٔ بالایی منتقل می‌شوند باعث تغییر شکل و نشست صفحه و تشدید آن در دراز مدت می‌شوند برای جبران این کاستی پل‌هایی در حعبهٔ سنتور قرار داده می‌شود و نیز ضخامت صفخه‌ها باید برای بار وارده از صفحه پیشبینی گردد صفحهٔ پایینی گرجه تحت تاثیر مستقیم نیروی سیم‌ها نیست اما واکنش آنها را از پل دریافت می‌کند و باید برای مقاومت دربرابر تغییر شکل‌ها پیش بینی شود بر روی سطوح فوقانی دو ردیف (معمولاً ۹تایی)خرک چوبی قرار دارد ردیف راست نزدیک‌تر به کناره راست ساز است و ردیف چپ کمی بیشتر با کناره چپ فاصله دارد (فاصله میان هر خرک ردیف چپ تا کناره چپ را «پشت خرک» می‌نامند). از روی هر خرک چهار رشته سیم هم‌کوک گذر می‌کند ولی هر سیم به گوشی معینی پیچیده می‌شود. گوشی‌ها در سطح کناری راست کنار گذاشته شده‌اند. سیم‌های سنتور به دو دسته «سفید» (زیر) و «زرد» (بم) بخش می‌شوند. دسته سیم‌های سفید بر روی خرک‌های ردیف چپ و سیم‌های زرد بر روی خرک‌های ردیف راست به تناوب قرار گرفته‌اند. طول بخش جلوی خرک در سیم‌های سفید دو برابر طول آن در بخش پشت خرک است و می‌توان در پشت خرک نیز از سیم‌های سفید استفاده کرد (آوای آن به نسبت عکس طول، یک اکتاو نسبت به آوای بخش جلوی خرک بالاتر است). همچنین هر سیم زرد، یک اکتاو بم‌تر از سیم سفید بی درنگ پس از آن آوا می‌دهد.
گذشته و امروز
ساز سنتور پیشتر با ۱۲ وتر سیم بم و ۱۲ وتر سیم زیر ساخته می‌شد و سنتور ۱۲ خرکی نامیده می‌شد. امروزه سنتور ۱۰ خرک و سنتور ۱۱ خرک نیز ساخته می‌شود. سنتور ۹ خرک رایج‌ترین گونه سنتور است که پر استفاده ترین نوع آن سنتور «سُل کوک» است و نت‌های ردیف بر اساس آن نوشته شده‌اند. در سنتور ۹ خرک، چنانچه بر اساس راست کوک تنظیم شود، به ترتیب سیم‌ها از پایین بر مبنای می-فا-سل کوک می‌شوند و برای اجرای گروهی و ارکستر باره است.
سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
به خواست تکمیل فواصل کروماتیک میان اصوات و نیز به قصد تأمین اصوات بم، در حدود بیست سال اخیر دو گونه سنتور با شمار زیادتر خرک ساخته شده‌اند. سنتور کروماتیک با همان میدان آوای سنتور معمولی ولی دارای خرک‌ها و اصوات کروماتیک بیشتر است. میدان آوای سنتور کروماتیک بم یک فاصله پنجم بم‌تر از سنتور کروماتیک است و گسترش آن سه اکتاو و نیم است. در دو گونه سنتور کروماتیک، هر صوت بدست سه رشته سیم هم‌کوک حاصل می‌شود. به عبارت دیگر روی هر خرک سه سیم تکیه کرده‌است. از هر دو سنتور کروماتیک و کروماتیک بم استفاده‌های هم‌نوازی می‌شود و در کارهای جدید تکنوازی سنتورهای کروماتیک دیده می‌شود.
نوازندگی سنتور
نوازندگی سنتور با دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگ تر شدن آوای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می‌شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با آزمون فراوان بدست می‌آید.
سنتور سازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند با آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی تکنوازی و همنوازی را دارا می‌باشد.
برابر نیمهٔ زندگانی آزمون سنتورنوازان، به کوک کردن آن می‌گذرد. چون کوبه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تاثیر گذاری نم و گرما روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور، سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از پیامدهای پزشکی می‌تواند روی آوا و کوک آن تاثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های کارکشته را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد.
اشتراک گذاری:
تصویر کاربر

نتایج جستجوی جعبه

۱۴۰۱/۰۵/۲۳

نصاب دکل ، وایرلس و انواع آنتن و تجهیزات

نصب تجهیزات 1. نصب دکل با قیمت بسیار مناسب و توافقی در سراسر کشور 2. نصاب تجهیزات وایرلس و شبکه بروی دکل های مخابراتی 3. نصب انواع چراغ دکل و برقگیر و صاعقه
احمد احمد استان تهران
۱۴۰۰/۰۷/۰۱

طراحی، چاپ و تولید انواع جعبه و کارتن

چاپ و بسته بندی آیزا تولید کننده انواع جعبه و کارتن ساده و لمینتی 3 لایه و 5 لایه فارسی و لاتین مجهز به دایکات فکی، سلفون گرم 2 رو، جعبه چسبانی دارای تیم طراحی حرفه ای و
آیزا استان تهران
۱۴۰۰/۰۷/۰۱

آپارات 8 میلیمتری کوپال، ژاپنی

آپارات 8mm، copal ژاپنی، مجهز به دو عدد اسپیکر تهویه شده درون دستگاه، میکروفن خور، امکان ضبط صدا و میکس صدا و تصویر، شیک و تمیز و سالم عین ساعت، کار میکنه، لامپ و نور و
امین اکبری استان اصفهان
۱۴۰۰/۰۶/۲۸

جعبه فرمان هیدرولیک

فروش تمام لوازم یدکی پاترول پیکاپ رونیز استوک و
Nissmo استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش سنتور

آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۱۷

تولید کننده کارتن 3لایه و 5لایه

صنایع چاپ و بسته بندی اختری تولید کننده انواع ورق کارتن سه لایه و پنج لایه و هفت لایه با فلوت های C، B، E از عرض 1000mm تا 2500mm با ترکیب های مختلف، تولید کننده انواع
carton akhtari استان البرز
۱۴۰۰/۰۶/۱۴

فروش جعبه چوبی صادراتی مقاوم در شرکت معتبر نواچوب

شرکت نوا چوب تولید کننده انواع جعبه های چوبی صادراتی با طرح ها الگو های متفاوت می باشد. جعبه های چوبی صادراتی بسته به نوع و ابعاد کالایی که داخل جعبه ها گذاشته میشود،
پالت چوبی نوا چوب استان تهران
۱۴۰۰/۰۶/۱۴

فروش باکس چوبی صادراتی در نواچوب

شرکت معتبر نواچوب متخصص در ساخت انواع باکس چوبی صادراتی می باشد. باکس چوبی صادراتی در نواچوب با ابعاد متفاوت و ایده های فراوان در اختیار مشتریان قرار میگیرد. اگر بخواهیم
پالت چوبی نوا چوب استان تهران
۱۴۰۱/۰۲/۰۷

فروش لوازم مخابراتی

تولید و فروش کلیه لوازم مخابراتی با نازل ترین قیمت تولید : 1- تولید درب و کلاف های چدنی حوضچه های مخابراتی در اشکال گرد و چهار گوش 2- تولید کلیه لوازم فلزی داخل حوضچه
امیرحسین صیفی کار استان همدان
۱۴۰۱/۰۱/۰۸

کانکس مونتاژ شده

کانکس اما تنها اصطلاح برای ذخیره سازی فولاد 20 و 40 فوت نیست. آنها همچنین به عنوان ظروف بین مد یا ISO شناخته می شوند . این اصطلاح صنعت به سازمان استاندارد بین المللی
جواد یاسمی استان خراسان رضوی
۱۴۰۱/۰۱/۰۶

ساخت انواع کلیشه ژلاتینی

ساخت انواع کلیشه ژلاتینی بر ضخامت های مختلف با کیفیتی مطلوب جهت دستگاههای مختلف زنجیری و غیره مونتاژ کلیشه های چند رنگی با دقت بالا کیفیت مناسب و خروجی بالا در چاپ
محمد جواد بلبلی استان تهران
۱۴۰۱/۰۱/۰۶

ساخت انواع قالب

ساخت انواع قالب دو پوند و سه پوند جهت ضرب لیبل جعبه و کارتن ساخت قالب های درخواستی با دستگاه لیزری کیفیت مناسب و ماندگاری بالا در ضرب بالا انجام هر طرح و الگو با
محمد جواد بلبلی استان تهران
۱۳۹۹/۱۱/۰۶

ارائه گیربکس های کتابی سه محوره

بسمه تعالی با سلام: بهرامی- 09133358486 کارگاه بهرامی ارائه دهنده انواع جعبه دنده و گیربکس های صنعتی
بهرامی بهرامی استان اصفهان
۱۳۹۹/۱۱/۰۶

ارائه انواع گیربکس های صنعتی مدل قورباغه ای

بسمه تعالی با سلام: بهرامی- 09133358486 کارگاه بهرامی ارائه دهنده انواع جعبه دنده و گیربکس های صنعتی
بهرامی بهرامی استان اصفهان
۱۳۹۹/۱۱/۰۶

ارائه انواع گیربکس های صنعتی

بسمه تعالی با سلام: بهرامی- 09133358486 فروشگاه ایران گیربکس بهرامی ارائه دهنده انواع جعبه دنده و
بهرامی بهرامی استان اصفهان
۱۴۰۰/۰۹/۲۸

مصنوعات فلزی

تولید انواع جعبه فلزی، مصنوعات فلزی سفارشی، مهندسی معکوس مجموعه های شیت متال و قطعات ورقکاری Email:
میثم همت استان تهران
۱۴۰۰/۰۹/۱۹

تولید و فروش ماسک التراسونیک در تهران و شهرستان ها

تولید ماسک سه لایه پرستاری دارای مجوز وزارت بهداشت ماسک التراسونیک در بسته بندی جعبه ای 50 تایی تولید و فروش ماسک بهداشتی در سراسر
احمدی استان تهران
۱۳۹۹/۰۸/۲۱

دستگاه چاپ سیلک دستی

دستگاه چاپ سیلک دو مدل دستی و اتوماتیک دارد دستگاه دستی چاپ که به دستگاه چاپ خانگی هم معروف است از یک میز نور شابلون سازی و کلیشه سازی با لامپ های ماورائ بنفش
شغل دوم مشاغل خانگی استان تهران
۱۳۹۹/۰۸/۲۱

فروش سینی متحرک،پاورماژول،فن یونیت رک 02166522369

شبکه سازان ارائه کننده کلیه تجهیزات داخل رک اولین و بزرگترین مرکز تخصصی رک در ایران پاور ماژول 2و3و5و9و12و16 پورت سینی ثابت سینی متحرک بلانک پنل نگهدارنده
محصولات دیتاشین استان تهران
۱۳۹۹/۰۸/۱۹

اندازه گیری پارامتر های شیمیایی آب

اندازه گیری پارامتر های شیمیایی آب PH/EC/TDS/mV/Salt/°C متر قلمی ,مدل 99720 ساخت کمپانی MIC تایوان - محدوده اندازه گیری: اسید: -2~16PHبا دقت:
MIC شرکت صائن استان تهران
۱۳۹۹/۰۸/۱۹

اسید سنج , PHمتر قلمی

اسید سنج , PHمتر قلمی اسید سنج, PHمتر قلمی, مدل 99601 ساخت کمپانی MICتایوان - محدوده اندازه گیری: 0~14PH -دقت قرائت: 0.1pH - دقت دستگاه: ±0.1+1dgt -قابلیت
MIC شرکت صائن استان تهران
۱۳۹۹/۰۸/۱۹

کنداکتیویمترEC، متر، هدایت سنج قلمی

کنداکتیویمترEC,متر,هدایت سنج قلمی کنداکتیویمتر(ECمتر) قلمی, مدل 99602 ساخت کمپانی MIC تایوان - محدوده اندازه گیری: 0~199990μS -دقت قرائت: 10uS/cm - دقت
MIC شرکت صائن استان تهران
۱۳۹۹/۰۸/۱۹

آموزش تعمیرات ECU ماشین های سنگین

آموزش تعمیرات ECU ماشین های سنگین مجهزترین مرکز آموزش و تعمیرات تخصصی انواع ایسیو ECU و واحد های کنترل الکترونیکی انواع ماشینهای سنگین اتوبوس و تریلی و کامیون در
pishtaz electronic استان تهران
۱۳۹۹/۰۸/۱۹

انواع مشاغل خانگی

مشاغل خانگی بسیار متنوع و گسترده اند اما شغل خانگی که علاوه بر سود دهی عالی و فضای مورد نیاز کم به سرمای کمی نیاز داشته باشد زیاد نیست یکی از مشاغل خانگی پردرآمد و
شغل دوم مشاغل خانگی استان تهران
۱۳۹۹/۰۸/۱۹

دستگاه چاپ سیلک

چاپ سیلک را میتوان یکی از پردرآمدترین و زودبازده ترین مشاغل در ایران دانست که علاوه بر سوددهی عالی به سرمایه کم و فضایی کوچک نیاز دارد این شغل را خانم ها در منزل
شغل دوم مشاغل خانگی استان تهران