دسته بندی
استان و شهر

آموزش سنتور

توجه:

این آگهی منقضی شده است و به همین دلیل اطلاعات تماس آگهی دهنده نمایش داده نمی‌شود.

هشدار پلیس: لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.
آموزش سنتور
آموزش سنتور
آموزش سنتور
آموزش سنتورآموزشگاه موسیقی پیمان
www.peyman-music.com
سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو مضراب چوبی نواخته می‌شود. که در اصل سنتور رایج (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود»
محتویات
۱ پیشینه
۲ گسترش در جهان
۳ ساختار ساز
۴ گذشته و امروز
۵ سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
۶ نوازندگی سنتور
پیشینه
سنتور بر پایهٔ بررسی‌ها و پژوهش‌ها یکی از کهن‌ترین سازهای گستره ایران به شمار می‌رود. کهن‌ترین نشا نه‌ای که از این ساز بر جا مانده، از سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلیان[نیازمند منبع] (۵۵۹پیش از میلاد) است. در این سنگ‌تراشی‌ها، صف تشریفاتی که به بزرگ داشت آشور بانیپال بر پا شده تراشیده گردیده و سازی که همانندی زیادی به سنتور دستوروزی دارد، در میان آن صف دیده می‌شود.
ابوالحسن علی بن حسین مسعودی (مرگ به سال ۳۴۶ ه. ق) گذشته نگار نامدار و نویسنده نسک مروج‌الذهب در شرح اوضاع موسیقی در زمان ساسانیان، هنگام نام بردن از سازهای متداول موسیقی ساسانی، واژه سنتور (سنطور) را ذکر می‌کند. در کتب کهن و تألیفات ابونصر فارابی و ابن سینا نیز نام سنتور چند بار ذکر شده‌است.
عبدالقادر مراغه‌ای ساز یاطوفان را معرفی کرد که شبیه سنتور دستوروزی بود با این تفاوت که برای هر آواتنها یک تار می‌بستند و با جابجا کردن خرک‌ها، آن را کوک می‌کردند.
نام سنتور در سروده‌ها منوچهری نیز آمده‌است:
الگو:کبک ناقوس زن و شارک سنتور زن است فاخته نای زن بط شده تپور زنا
سنتور، سازی کاملاً ایرانی است که برخی ساخت آن را به ابونصر فارابی نسبت می‌دهند که مانند بربت، ساز دیگر ایرانی بعدها به خارج برده‌شد.
برخی پژوهشگران بر این باورند که سنتور در زمان‌های بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفته‌است، چنان که امروزه گونه‌های مشابه این ساز در عراق، ترکیه، سوریه، مصر، پاکستان، هند، تاجیکستان، چین، ویتنام، کره، اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه و نیز در یونان نواخته می‌شود.
بنیاد بسیاری از سازها و آهنگ‌های جهان از ایران است. یکی از این سازها، پیانو است که بر بنیاد سنتور ایرانیان در اروپا ساخته شده است! سنتور در زمان لویی چهاردهم، مایه‌ی ساخته شدن سازی به دست پنتالیون شد و تا پس از او این ساز رسایی یافت و به نام پیانو نامور شد... این پیانو یا همان سنتور گسترش یافته، پس از سال‌ها در ریخت دیگری به ایران برگشت... و از این روی شگفت نیست که چون نخستین پیانو به دست سرورالملک، سنتورنواز روزگار امیرکبیر رسید در دم نواخته شد! او پس از دمی کار با این ساز گفت: این ساز روی دستگاه ماهور کوک شده است.! وی همان روز ماهور را نواخت و پس از کوتاه زمانی آن‌را، کوک کرد به گونه‌ای که دستگاه شور را با آن نواخت و همین کوک ایرانی است که در این هنگام نیز روی پیانوی ایرانی انجام می‌گیرد. این کوک سرورالملکی نام دارد و واپسین دستگاه شور است که در کنار پرده‌های دلکش گرایلی خسروانی، آذربایجانی، گیلانی و گبری(زرتشتی) و کردی و جامه‌داران و... نواخته می‌شود!
بر پایهٔ اسناد و مدارک، نگارگری‌ها و مینیاتورهای سده‌های پیش، آنچه که ما دستوروزه به نام سنتور در اختیار داریم در واقع سنتوری است که از نزدیک به یکصد و پنجاه سال پیش (زمان قاجار) با شکل و شمایل کنونی خود در اختیار هنرمندان این مرز و بوم قرار دارد. چنان که سنتورهای محمدصادق خان (که نخستین نمونه صوتی ساز سنتور به جا مانده از دوران قاجار متعلق به وی می‌باشد)، حبیب سماع حضور و حبیب سماعی، در ابعاد، شمار خرک و چگونگی ساخت، بسیار نزدیک به سنتور دستوروزی است.
بررسی دیرینه گردش و تحول ساز سنتور نشان می‌دهد که این ساز طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و مکاتب گوناگون را در سدهٔ کنونی به خود اختصاص داده، به گونه‌ای که پس از یک بررسی اجمالی، می‌توان اذعان داشت حداقل ۱۵ سبک و مکتب گوناگون و فعال در این عرصه شهره ویژه و عام‌اند.
تگونه و جوراجوری چشمگیر مکاتب و سبک‌ها انگیزه تگونه در آوادهی ساز، تکنیک نوازندگی و چگونگی آهنگ‌سازی و نغمه‌پردازی در سطوح گوناگون بوده‌است.
سنتور، یا آنچنان که استاد ابوالحسن خان صبا گاه می‌نوشت: سنطور، در سال‌های پایانی عصر قاجار، سازی تقریباً فراموش شده و رو به نابودی بود. سازهای اصلی، تار، تنبک و کمانچه بودند و دوره قاجار، در واقع «عصر تار» بود. شمار کمی سنتور می‌نواختند و شمار کمتری نیز سنتور می‌ساختند و می‌آموختند.
گسترش در جهان
با پشتگرمی به سالگذشت آثار پیدا شده گمان این است که این ساز از کلکرو ایران به کشورهای دیگر راه یافته و نام‌های گوناگونی پیدا کرده‌است. سنتور با اندک تفاوتی در شکل ظاهر و با نام‌های گوناگون در شرق و باختر جهان وجود دارد. این ساز را در کشور چین یان کین، در اروپای شرقی دالسی مر، در انگلستان باتر فلای‌ها، در آلمان و اتریش مک پر، در هندوستان سنتور، در کامبوج فی و در آمریکا زیتر می‌نامند که هر کدام دارای وجه تشابهاتی هستند. ساز سنتور در شماری از کشورها مانند ارمنستان و گرجستان نیز رایج هست. همچنین سنتورهای عراقی –هندی- مصری و ترکی که بعضی از آنها حدود ۳۶۰ سیم دارند.
ساختار ساز
این ساز از جعبه‌ای ذوزنقه‌ای شکل تشکیل شده که لبه‌ها آن بنامند از: بلندترین ضلع، نزدیک به نوازنده و کوتاهترین ضلع و موازی با ضلعپیشی و دور از نوازنده و دو ضلع کناری با طول برابر که دو ضلعپیشی را به طور مورب قطع می‌کند. ارتفاع سطوح کناری ۸ تا ۱۰ سانتیمتر است.
جعبه سنتور مجوف است و تمام سطوح جعبه چوبی است.؛ دوسطح فوقانی وتحتامی به کلاف سنتور که سطح جانبی دور آن را تشکیل می‌دهد متصل می‌شوند نیروی ناشی از فشار سیم‌ها که از طریق خرک‌ها به صفحهٔ بالایی منتقل می‌شوند باعث تغییر شکل و نشست صفحه و تشدید آن در دراز مدت می‌شوند برای جبران این کاستی پل‌هایی در حعبهٔ سنتور قرار داده می‌شود و نیز ضخامت صفخه‌ها باید برای بار وارده از صفحه پیشبینی گردد صفحهٔ پایینی گرجه تحت تاثیر مستقیم نیروی سیم‌ها نیست اما واکنش آنها را از پل دریافت می‌کند و باید برای مقاومت دربرابر تغییر شکل‌ها پیش بینی شود بر روی سطوح فوقانی دو ردیف (معمولاً ۹تایی)خرک چوبی قرار دارد ردیف راست نزدیک‌تر به کناره راست ساز است و ردیف چپ کمی بیشتر با کناره چپ فاصله دارد (فاصله میان هر خرک ردیف چپ تا کناره چپ را «پشت خرک» می‌نامند). از روی هر خرک چهار رشته سیم هم‌کوک گذر می‌کند ولی هر سیم به گوشی معینی پیچیده می‌شود. گوشی‌ها در سطح کناری راست کنار گذاشته شده‌اند. سیم‌های سنتور به دو دسته «سفید» (زیر) و «زرد» (بم) بخش می‌شوند. دسته سیم‌های سفید بر روی خرک‌های ردیف چپ و سیم‌های زرد بر روی خرک‌های ردیف راست به تناوب قرار گرفته‌اند. طول بخش جلوی خرک در سیم‌های سفید دو برابر طول آن در بخش پشت خرک است و می‌توان در پشت خرک نیز از سیم‌های سفید استفاده کرد (آوای آن به نسبت عکس طول، یک اکتاو نسبت به آوای بخش جلوی خرک بالاتر است). همچنین هر سیم زرد، یک اکتاو بم‌تر از سیم سفید بی درنگ پس از آن آوا می‌دهد.
گذشته و امروز
ساز سنتور پیشتر با ۱۲ وتر سیم بم و ۱۲ وتر سیم زیر ساخته می‌شد و سنتور ۱۲ خرکی نامیده می‌شد. امروزه سنتور ۱۰ خرک و سنتور ۱۱ خرک نیز ساخته می‌شود. سنتور ۹ خرک رایج‌ترین گونه سنتور است که پر استفاده ترین نوع آن سنتور «سُل کوک» است و نت‌های ردیف بر اساس آن نوشته شده‌اند. در سنتور ۹ خرک، چنانچه بر اساس راست کوک تنظیم شود، به ترتیب سیم‌ها از پایین بر مبنای می-فا-سل کوک می‌شوند و برای اجرای گروهی و ارکستر باره است.
سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
به خواست تکمیل فواصل کروماتیک میان اصوات و نیز به قصد تأمین اصوات بم، در حدود بیست سال اخیر دو گونه سنتور با شمار زیادتر خرک ساخته شده‌اند. سنتور کروماتیک با همان میدان آوای سنتور معمولی ولی دارای خرک‌ها و اصوات کروماتیک بیشتر است. میدان آوای سنتور کروماتیک بم یک فاصله پنجم بم‌تر از سنتور کروماتیک است و گسترش آن سه اکتاو و نیم است. در دو گونه سنتور کروماتیک، هر صوت بدست سه رشته سیم هم‌کوک حاصل می‌شود. به عبارت دیگر روی هر خرک سه سیم تکیه کرده‌است. از هر دو سنتور کروماتیک و کروماتیک بم استفاده‌های هم‌نوازی می‌شود و در کارهای جدید تکنوازی سنتورهای کروماتیک دیده می‌شود.
نوازندگی سنتور
نوازندگی سنتور با دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگ تر شدن آوای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می‌شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با آزمون فراوان بدست می‌آید.
سنتور سازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند با آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی تکنوازی و همنوازی را دارا می‌باشد.
برابر نیمهٔ زندگانی آزمون سنتورنوازان، به کوک کردن آن می‌گذرد. چون کوبه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تاثیر گذاری نم و گرما روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور، سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از پیامدهای پزشکی می‌تواند روی آوا و کوک آن تاثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های کارکشته را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد.
تهران میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر روبروی قنادی لادن طبقه بالای پیانو پل طبقه سوم
تلفن : 02122702823
02122754781
فکس : 02122704641
همراه : 09125096653
پست الکترونیک :
ghadiripeyman@ymail.com
amoozeshgahpeyman@gmail.com
www.peyman-music.com

اشتراک گذاری:
تصویر کاربر

نتایج جستجوی چوب

۱۳۹۶/۰۶/۰۵

فروش انواع داکت و ترانک 66505146-021

شبکه آوین, ارائه دهده انواع داکت و ترانک سوپیتا- لگراند- دانوب- اشنایدر- PKS داکت سفید 1 * 1 داکت سفید 1/6 * 1 داکت سفید 2 * 2 داکت سفید 2/5 * 2 داکت سفید 3
shabake avin استان تهران
۱۳۹۶/۰۵/۰۲

نمای ساختمان

شرکت کیان نماینده ورق کامپوزیت با برند آلواستون و نمایندگی برند آلومکس آماده همکاری با تابلوسازان و شرکت های معماری میباشد از این سو شرکت کیان اقدام به دپوی ورق استیل و
داوود کیانمنش استان تهران
۱۳۹۶/۰۵/۲۸

خدمات تبلیغاتی امین

خدمات تبلیغاتی امین پیشرفته ترین مرکز چاپ استان اصفهان با بهره گیری از سابقه 10ساله خود، در زمینه طراحی تا چاپ محصولات تبیلغاتی در خدمت هم وطنان عزیز می باشد. آنچه برای
امین الرعایا استان اصفهان
۱۳۹۶/۰۵/۲۷

طرح توجیهی (امکان سنجی)کارخانه و پروژه های صنعتی

انجام مطالعات و تامین تجهیزات پروژه خود را به ما بسپارید. شرکت حامیان صنعت کیمیا با بهره¬گیری از نیروهای مجرب، فعالیت اصلی خود را در زمینه مطالعه، طراحی، تامین تجهیزات،
مهدي آزرمي استان تهران
۱۳۹۶/۰۵/۲۷

طرح توجیهی با فرمت بانک صنعت و معدن

انجام مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی با فرمت بانک صنعت و معدن با نازلترین قیمت. شرکت حامیان صنعت کیمیا با بهره¬گیری از نیروهای مجرب و با توجه به بانک اطلاعاتی بسیار
مهدي آزرمي استان تهران
۱۳۹۶/۰۵/۲۳

دستگاه لیزر برش چرم و پارچه

ابعاد کارگیر لیزر : ۱4۰۰*۹۰۰ میلی متر ابعاد کارگیر دستگاه تمام ورق حرفه ای : ۱۸۵۰*۱۳۰۰ میلی متر نوع میزکار : Knife ( شمشیری ) یا Honey comb ( لانه زنبوری ) – به
ramezani استان تهران
۱۳۹۶/۰۵/۲۳

دستگاه رنگ پاش مخمل سپهر

برای تزیین کلیه اجناس با پودر مخمل کاربرد دارد فقط با زدن چسب روی کار و پاشش پودر مخمل توسط دستگاه مخمل پاش ، سطح کار را مخملی کنید . مخمل پاشی کاربرد های متنوعی
محمدرضا هوشیار استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۲۱

ارزانترین دستگاه حکاکی و برش لیزر

دستگاه برش و حکاکی لیزر ۱۴۰ * ۹۰ دستگاه حکاکی و برش لیزر ۱۴۹۰ یک دستگاه کارآمد و با صرفه اقتصادی است.دستگاه حکاکی و برش لیزر ۱۴۹۰ را می توان جهت نصب به صورت دمونتاژ
sharare sharini استان تهران
۱۳۹۶/۰۵/۰۷

گروه طراحی دکوراسیون هامرز (HAMERZ)

کابینت و دکوراسیون داخلی از ایده تا اجرا در و پنجره دو جداره UP.V.C با طراحی سه بعدی ( 3D ) کاملا واقعی مشاوره رایگان توسط مهندسین و طراحان مجرب و بهره گیری از اصول
Hamerz decoration استان تهران
۱۳۹۶/۰۵/۰۶

منابع آزمون کارشناسی ارشد سراسری و آزاد

phdUlUm منابع آزمون کارشناسی ارشد مجموعه علوم سیاسی و روابط بین الملل منابع آزمون کارشناسی ارشد علوم سیاسی منابع آزمون کارشناسی ارشد روابط بین
کارشناسی ارشد سراسری استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۳۰

پـوشــال پی سی ال

پـوشــال پی سی ال از مهمترین ملزومات نگهداری جوندگان و یا در کل حیوانات اگزوتیک پوشال بستر آن ها می باشد. شرکت تولیدی پی سی ال در راستای تحقق اهداف خود در زمینه فراهم
zamin kavq استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۲۸

چوب ترمو و پارکت لمینیت - ترمووود

بنیستا - چوب ترمو و پارکت لمینیت فروش بی واسطه چوب ترمو و لمینیت softwood(pine) hard wood (ash)A چوب های ترمو SHP/UTS/UTV/antislip ساخت کشور فنلاند و دارای درجه
پرهام گلکار استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۲۵

چوب نمای ساختمان

شرکت پارند رستار نماینده انحصاری شرکت SLP فنلاند در ایران و خاورمیانه می باشد زنجیره پخش SLP فنلاند در سراسر ایران شامل ۹۷ کانال پخش تحت عنوان عاملیت فروش و اجرا در
محمد احمدی استان آذربایجان غربی
۱۳۹۶/۰۴/۲۴

مخمل پاش سپهر ( تولید کننده )

محصولات خود را زیبا تر کنید دستگاه مخمل پاش سپهر برای ایجاد پوشش مخملی روی اجناس مختلف قابل استفاده است . کافی است روی کالای مورد
محمدرضا هوشیار استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۱۷

خدمات چاپ مستقییم روی اجسام (چاپ فلت بد)

1495 بار خدمات تخصصی و منحصر بفرد چاپ فلت بد چاپ مستقیم روی اجسام امکان چاپ مستقیم روی اجسام مختلف مانند چوب ، فلز ، طلق ، شیشه و ... تا قطر 10 سانتی متر با
مصطفی هاشمی استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۱۵

چوب پلاست دکو وود خراسان – آراکس (DECOWOOD)

چوب پلاستیک که در زمره مواد کامپوزیتی طبقه بندی می شود از ترکیب الیاف چوب با پلاستیک به همراه یک سری از مواد افزودنی مورد نیاز تولید می گردد که به آن ، چوب پلاستیک یا
ata taghvaei استان خراسان رضوی
۱۳۹۶/۰۴/۱۴

تندیس

تندیس تندیس فلزی تندیس حجمی تندیس پلکسی تندیس پلکسی گلس تندیس ریخته گری تندیس لیزری تندیس آب طلا تندیس سفارشی تندیس ترکیبی تندیس با متریال برنج تندیس
مصطفی صمد زاده استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۱۱

طراحی و اجرای نمای حرفه ای توسط بهسازنما

طراحی و اجرای نمای حرفه ای توسط بهسازنما شرکت بهساز نما در زمینه طراحی و اجرای نماهای مدرن و خشک شامل اجرای سنگ خشک ، سرامیک خشک ، آجرخشک ، سفال ، آلومینیوم کامپوزیت
مهندس عابدی استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۱۰

طراحی و اجرای انواع نماهای مدرن

شرکت بیژه آلیاژ توس در زمینه اجرای انواع نماهای خشک شامل شیشه-آلومینیوم(کرتین وال،اسپایدر،فریم لس)،کامپوزیت،سنگ و سرامیک خشک ،HPL،Cotta، فایبر سمنت،چوب و سایر متریال های
حاتمی استان خراسان رضوی
۱۳۹۶/۰۴/۱۰

میز ناهار خوری تاشو گرد

میز ناهار خوری تاشو گرد میز ناهار خوری تاشو کشودار چوبی صرفه جویی در فضا و کم جا تبدیل میز دو نفره به 4 نفره تهیه شده از چوب نراد روسی قابل
شیک تک استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۱۰

آموزش سه تار

آموزش سه تار آموزش سه تار آموزش سه تار آموزشگاه موسیقی پیمان www.peyman-music.com سه‌تار از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که آن را با ناخن انگشت اشارهٔ دست
پیمان قدیری استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۱۰

آموزش سنتور

آموزش سنتور آموزش سنتور آموزش سنتور آموزش سنتورآموزشگاه موسیقی پیمان www.peyman-music.com سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه
پیمان قدیری استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۰۷

اسکنر سه بعدی

شرکت فروردین کالا پیمان به عنوان نمایندگی از کمپانی shining 3dدر زمینه ی تجهیزات مهندسی معکوس و ابعاد برداری غیرتماسی ارائه دهنده ی دستگاه های اسکنر سه بعدی و پرینتر های
farvardinkalapeyman khalaj استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۰۴

مواد حباب‌زا (حباب‌ساز)

مواد حباب‌زا (حباب‌ساز) 2-5-1- تعریف مواد افزودنی حباب‌ساز موادی هستند که سبب ایجاد حبا‌ب‌های عمدی ریز هوا در بتن می‌شوند. 2-5-2- مقدمه از دهه 40 میلادی، آثار
mic grouh استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۰۲

خدمات حقوقی و بازرگانی ما در ارمنستان و روسیه

برخی از خدمات شرکت ما اقامت به شرط سرمایه گذاری در کشورهای انگلیس ،پرتقال ،کانادا روسیه و ارمنستان اقامت به شرط سرمایه‌گذاری در کشورهای فوق با طرح های سرمایه گذاری
محمود آقایی استان تهران