دسته بندی
استان و شهر

آموزش سنتور

توجه:

این آگهی منقضی شده است و به همین دلیل اطلاعات تماس آگهی دهنده نمایش داده نمی‌شود.

هشدار پلیس: لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.
آموزش سنتور
آموزش سنتور
آموزش سنتور
آموزش سنتورآموزشگاه موسیقی پیمان
www.peyman-music.com
سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو مضراب چوبی نواخته می‌شود. که در اصل سنتور رایج (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود»
محتویات
۱ پیشینه
۲ گسترش در جهان
۳ ساختار ساز
۴ گذشته و امروز
۵ سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
۶ نوازندگی سنتور
پیشینه
سنتور بر پایهٔ بررسی‌ها و پژوهش‌ها یکی از کهن‌ترین سازهای گستره ایران به شمار می‌رود. کهن‌ترین نشا نه‌ای که از این ساز بر جا مانده، از سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلیان[نیازمند منبع] (۵۵۹پیش از میلاد) است. در این سنگ‌تراشی‌ها، صف تشریفاتی که به بزرگ داشت آشور بانیپال بر پا شده تراشیده گردیده و سازی که همانندی زیادی به سنتور دستوروزی دارد، در میان آن صف دیده می‌شود.
ابوالحسن علی بن حسین مسعودی (مرگ به سال ۳۴۶ ه. ق) گذشته نگار نامدار و نویسنده نسک مروج‌الذهب در شرح اوضاع موسیقی در زمان ساسانیان، هنگام نام بردن از سازهای متداول موسیقی ساسانی، واژه سنتور (سنطور) را ذکر می‌کند. در کتب کهن و تألیفات ابونصر فارابی و ابن سینا نیز نام سنتور چند بار ذکر شده‌است.
عبدالقادر مراغه‌ای ساز یاطوفان را معرفی کرد که شبیه سنتور دستوروزی بود با این تفاوت که برای هر آواتنها یک تار می‌بستند و با جابجا کردن خرک‌ها، آن را کوک می‌کردند.
نام سنتور در سروده‌ها منوچهری نیز آمده‌است:
الگو:کبک ناقوس زن و شارک سنتور زن است فاخته نای زن بط شده تپور زنا
سنتور، سازی کاملاً ایرانی است که برخی ساخت آن را به ابونصر فارابی نسبت می‌دهند که مانند بربت، ساز دیگر ایرانی بعدها به خارج برده‌شد.
برخی پژوهشگران بر این باورند که سنتور در زمان‌های بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفته‌است، چنان که امروزه گونه‌های مشابه این ساز در عراق، ترکیه، سوریه، مصر، پاکستان، هند، تاجیکستان، چین، ویتنام، کره، اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه و نیز در یونان نواخته می‌شود.
بنیاد بسیاری از سازها و آهنگ‌های جهان از ایران است. یکی از این سازها، پیانو است که بر بنیاد سنتور ایرانیان در اروپا ساخته شده است! سنتور در زمان لویی چهاردهم، مایه‌ی ساخته شدن سازی به دست پنتالیون شد و تا پس از او این ساز رسایی یافت و به نام پیانو نامور شد... این پیانو یا همان سنتور گسترش یافته، پس از سال‌ها در ریخت دیگری به ایران برگشت... و از این روی شگفت نیست که چون نخستین پیانو به دست سرورالملک، سنتورنواز روزگار امیرکبیر رسید در دم نواخته شد! او پس از دمی کار با این ساز گفت: این ساز روی دستگاه ماهور کوک شده است.! وی همان روز ماهور را نواخت و پس از کوتاه زمانی آن‌را، کوک کرد به گونه‌ای که دستگاه شور را با آن نواخت و همین کوک ایرانی است که در این هنگام نیز روی پیانوی ایرانی انجام می‌گیرد. این کوک سرورالملکی نام دارد و واپسین دستگاه شور است که در کنار پرده‌های دلکش گرایلی خسروانی، آذربایجانی، گیلانی و گبری(زرتشتی) و کردی و جامه‌داران و... نواخته می‌شود!
بر پایهٔ اسناد و مدارک، نگارگری‌ها و مینیاتورهای سده‌های پیش، آنچه که ما دستوروزه به نام سنتور در اختیار داریم در واقع سنتوری است که از نزدیک به یکصد و پنجاه سال پیش (زمان قاجار) با شکل و شمایل کنونی خود در اختیار هنرمندان این مرز و بوم قرار دارد. چنان که سنتورهای محمدصادق خان (که نخستین نمونه صوتی ساز سنتور به جا مانده از دوران قاجار متعلق به وی می‌باشد)، حبیب سماع حضور و حبیب سماعی، در ابعاد، شمار خرک و چگونگی ساخت، بسیار نزدیک به سنتور دستوروزی است.
بررسی دیرینه گردش و تحول ساز سنتور نشان می‌دهد که این ساز طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و مکاتب گوناگون را در سدهٔ کنونی به خود اختصاص داده، به گونه‌ای که پس از یک بررسی اجمالی، می‌توان اذعان داشت حداقل ۱۵ سبک و مکتب گوناگون و فعال در این عرصه شهره ویژه و عام‌اند.
تگونه و جوراجوری چشمگیر مکاتب و سبک‌ها انگیزه تگونه در آوادهی ساز، تکنیک نوازندگی و چگونگی آهنگ‌سازی و نغمه‌پردازی در سطوح گوناگون بوده‌است.
سنتور، یا آنچنان که استاد ابوالحسن خان صبا گاه می‌نوشت: سنطور، در سال‌های پایانی عصر قاجار، سازی تقریباً فراموش شده و رو به نابودی بود. سازهای اصلی، تار، تنبک و کمانچه بودند و دوره قاجار، در واقع «عصر تار» بود. شمار کمی سنتور می‌نواختند و شمار کمتری نیز سنتور می‌ساختند و می‌آموختند.
گسترش در جهان
با پشتگرمی به سالگذشت آثار پیدا شده گمان این است که این ساز از کلکرو ایران به کشورهای دیگر راه یافته و نام‌های گوناگونی پیدا کرده‌است. سنتور با اندک تفاوتی در شکل ظاهر و با نام‌های گوناگون در شرق و باختر جهان وجود دارد. این ساز را در کشور چین یان کین، در اروپای شرقی دالسی مر، در انگلستان باتر فلای‌ها، در آلمان و اتریش مک پر، در هندوستان سنتور، در کامبوج فی و در آمریکا زیتر می‌نامند که هر کدام دارای وجه تشابهاتی هستند. ساز سنتور در شماری از کشورها مانند ارمنستان و گرجستان نیز رایج هست. همچنین سنتورهای عراقی –هندی- مصری و ترکی که بعضی از آنها حدود ۳۶۰ سیم دارند.
ساختار ساز
این ساز از جعبه‌ای ذوزنقه‌ای شکل تشکیل شده که لبه‌ها آن بنامند از: بلندترین ضلع، نزدیک به نوازنده و کوتاهترین ضلع و موازی با ضلعپیشی و دور از نوازنده و دو ضلع کناری با طول برابر که دو ضلعپیشی را به طور مورب قطع می‌کند. ارتفاع سطوح کناری ۸ تا ۱۰ سانتیمتر است.
جعبه سنتور مجوف است و تمام سطوح جعبه چوبی است.؛ دوسطح فوقانی وتحتامی به کلاف سنتور که سطح جانبی دور آن را تشکیل می‌دهد متصل می‌شوند نیروی ناشی از فشار سیم‌ها که از طریق خرک‌ها به صفحهٔ بالایی منتقل می‌شوند باعث تغییر شکل و نشست صفحه و تشدید آن در دراز مدت می‌شوند برای جبران این کاستی پل‌هایی در حعبهٔ سنتور قرار داده می‌شود و نیز ضخامت صفخه‌ها باید برای بار وارده از صفحه پیشبینی گردد صفحهٔ پایینی گرجه تحت تاثیر مستقیم نیروی سیم‌ها نیست اما واکنش آنها را از پل دریافت می‌کند و باید برای مقاومت دربرابر تغییر شکل‌ها پیش بینی شود بر روی سطوح فوقانی دو ردیف (معمولاً ۹تایی)خرک چوبی قرار دارد ردیف راست نزدیک‌تر به کناره راست ساز است و ردیف چپ کمی بیشتر با کناره چپ فاصله دارد (فاصله میان هر خرک ردیف چپ تا کناره چپ را «پشت خرک» می‌نامند). از روی هر خرک چهار رشته سیم هم‌کوک گذر می‌کند ولی هر سیم به گوشی معینی پیچیده می‌شود. گوشی‌ها در سطح کناری راست کنار گذاشته شده‌اند. سیم‌های سنتور به دو دسته «سفید» (زیر) و «زرد» (بم) بخش می‌شوند. دسته سیم‌های سفید بر روی خرک‌های ردیف چپ و سیم‌های زرد بر روی خرک‌های ردیف راست به تناوب قرار گرفته‌اند. طول بخش جلوی خرک در سیم‌های سفید دو برابر طول آن در بخش پشت خرک است و می‌توان در پشت خرک نیز از سیم‌های سفید استفاده کرد (آوای آن به نسبت عکس طول، یک اکتاو نسبت به آوای بخش جلوی خرک بالاتر است). همچنین هر سیم زرد، یک اکتاو بم‌تر از سیم سفید بی درنگ پس از آن آوا می‌دهد.
گذشته و امروز
ساز سنتور پیشتر با ۱۲ وتر سیم بم و ۱۲ وتر سیم زیر ساخته می‌شد و سنتور ۱۲ خرکی نامیده می‌شد. امروزه سنتور ۱۰ خرک و سنتور ۱۱ خرک نیز ساخته می‌شود. سنتور ۹ خرک رایج‌ترین گونه سنتور است که پر استفاده ترین نوع آن سنتور «سُل کوک» است و نت‌های ردیف بر اساس آن نوشته شده‌اند. در سنتور ۹ خرک، چنانچه بر اساس راست کوک تنظیم شود، به ترتیب سیم‌ها از پایین بر مبنای می-فا-سل کوک می‌شوند و برای اجرای گروهی و ارکستر باره است.
سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
به خواست تکمیل فواصل کروماتیک میان اصوات و نیز به قصد تأمین اصوات بم، در حدود بیست سال اخیر دو گونه سنتور با شمار زیادتر خرک ساخته شده‌اند. سنتور کروماتیک با همان میدان آوای سنتور معمولی ولی دارای خرک‌ها و اصوات کروماتیک بیشتر است. میدان آوای سنتور کروماتیک بم یک فاصله پنجم بم‌تر از سنتور کروماتیک است و گسترش آن سه اکتاو و نیم است. در دو گونه سنتور کروماتیک، هر صوت بدست سه رشته سیم هم‌کوک حاصل می‌شود. به عبارت دیگر روی هر خرک سه سیم تکیه کرده‌است. از هر دو سنتور کروماتیک و کروماتیک بم استفاده‌های هم‌نوازی می‌شود و در کارهای جدید تکنوازی سنتورهای کروماتیک دیده می‌شود.
نوازندگی سنتور
نوازندگی سنتور با دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگ تر شدن آوای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می‌شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با آزمون فراوان بدست می‌آید.
سنتور سازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند با آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی تکنوازی و همنوازی را دارا می‌باشد.
برابر نیمهٔ زندگانی آزمون سنتورنوازان، به کوک کردن آن می‌گذرد. چون کوبه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تاثیر گذاری نم و گرما روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور، سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از پیامدهای پزشکی می‌تواند روی آوا و کوک آن تاثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های کارکشته را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد.
تهران میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر روبروی قنادی لادن طبقه بالای پیانو پل طبقه سوم
تلفن : 02122702823
02122754781
فکس : 02122704641
همراه : 09125096653
پست الکترونیک :
ghadiripeyman@ymail.com
amoozeshgahpeyman@gmail.com
www.peyman-music.com

اشتراک گذاری:
تصویر کاربر

نتایج جستجوی کمانچه

۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزشگاه موسیقی در شمیران

های برادر بزرگشان به ساز کمانچه روی آوردند . ایشان همچنین نوازنده چیره دست سازهایی چون کیبورد، گیتار، ویلن، گیتار الکتریک و . . . میباشند . ایشان از محضر اساتیدی چون
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش سنتور

سازهای اصلی، تار، تنبک و کمانچه بودند و دوره قاجار، در واقع «عصر تار» بود. شمار کمی سنتور می‌نواختند و شمار کمتری نیز سنتور می‌ساختند و می‌آموختند. گسترش در جهان با
پیمان قدیری استان تهران
۱۳۹۹/۰۱/۱۰

آموزشگاه موسیقی آوایش

گیتار, دف, تنبک, ویولن, کمانچه, سنتور, کیبورد, پیانو, ساز دهنی, فلوت, کلارینت, ساکسیفون, ترومپت, ترمبون, تار, سه تار, نی , تنبور و سایدرام(طبل ریز) ◀️آموزش تخصصی
لیلا نجفی استان تهران
۱۳۹۸/۱۲/۰۲

آموزشگاه موسیقی (مؤسسه فرهنگی هنری نی نوا)

سه تار 26-آموزش عود 27-آموزش کمانچه 28-آموزش ویلون ایرانی 29-آموزش نی 30-آموزش رباب 31-آموزش قیچک 32-آموزش قانون 33-آموزش تنبک 34-آموزش دف 35-آموزش دایره زنگی 36-آموزش
سیدحسین میری استان تهران
۱۳۹۸/۱۲/۰۲

آموزشگاه موسیقی محدوده ونک-گاندی(نی نوا)

سه تار 26-آموزش عود 27-آموزش کمانچه 28-آموزش ویلون ایرانی 29-آموزش نی 30-آموزش رباب 31-آموزش قیچک 32-آموزش قانون 33-آموزش تنبک 34-آموزش دف 35-آموزش دایره زنگی 36-آموزش
سیدحسین میری استان تهران
۱۳۹۸/۱۲/۰۲

آموزشگاه موسیقی محدوده اقدسیه-پاسداران(نی نوا)

سه تار 26-آموزش عود 27-آموزش کمانچه 28-آموزش ویلون ایرانی 29-آموزش نی 30-آموزش رباب 31-آموزش قیچک 32-آموزش قانون 33-آموزش تنبک 34-آموزش دف 35-آموزش دایره زنگی 36-آموزش
سیدحسین میری استان تهران
۱۳۹۶/۰۴/۱۰

آموزش سنتور

سازهای اصلی، تار، تنبک و کمانچه بودند و دوره قاجار، در واقع «عصر تار» بود. شمار کمی سنتور می‌نواختند و شمار کمتری نیز سنتور می‌ساختند و می‌آموختند. گسترش در جهان با
پیمان قدیری استان تهران
۱۳۹۵/۱۲/۳۰

بیوگرافی استاد پیمان قدیری

های برادر بزرگشان به ساز کمانچه روی آوردند . ایشان همچنین نوازنده چیره دست سازهایی چون کیبورد - گیتار - ویلن - گیتار الکتریک و . . . میباشند . ایشان از محضر اساتیدی چون
پیمان قدیری استان تهران
۱۳۹۴/۱۱/۱۷

آموزشگاه موسیقی سارین

دف آموزش تمبک اموزش کمانچه آموزش عود آموزش سلفژوصداسازی آموزش رباب اموزش دوتار اموزش موسیقی کودک مبانی موسیقی برای کنکور تماس و مشاوره:66126707 میدان
آموزشگاه موسیقی سارین استان تهران
۱۳۹۴/۰۴/۲۱

آموزشگاه موسیقی تـرکاشـوند

دارای مجوز رسمی وزارت ارشاد آموزش آواز و انواع سازهای سنّتی، پاپ و کلاسیک آموزش تخصصی کودک ساخت
علیرضا امیرحسینی استان تهران
۱۳۹۲/۰۲/۱۴

تدریس خصوصی ویولن و کمانچه - تئوری و سلفژ

تدریس خصوصی ویولن و کمانچه - توسط فارغ التحصیل رشته نوازندگی موسیقی - سلفژ - تئوری موسیقی - و تدریس تخصصی ساز به کودکان در منزل هنرجو و هنر آموز
حمیدرضا آفریده استان تهران
۱۳۸۹/۰۳/۱۹

سمپل و نرم افزار صدابرداری و آهنگسازی

ایرانی ( شامل : تار ، نی ، کمانچه ، عود ، سنتور ، رباب ، دف ، تمبک ، نقاره و ... ) و سمپل های عربی ، ترکی ، اُرکسترال ( سمفونیک شامل : سازهای زهی آرشه ای ، زهی زخمه ای
آرش پویان استان تهران
۱۳۸۹/۰۶/۰۱

تابلوی نقاشی رنگ روغن با طرح قاجار

با تفنگ چخماقی ، نوازنده کمانچه ، رقصنده چتر زن و بانوی نشسته دف نواز از جمله اینهاست. این نقاشی ها به دلیل جوهره تزئینی و تصویری بودنشان ، کهنگی ناپذیر بوده و
Shabnam Metanat استان آذربایجان شرقی
۱۳۹۱/۰۳/۰۵

تدریس خصوصی ویولن و کمانچه / تئوری و سلفژ

تدریس خصوصی ویولن و کمانچه - توسط فارغ التحصیل رشته نوازندگی موسیقی - سلفژ - تئوری موسیقی - و تدریس تخصصی ساز به کودکان در منزل هنرجو و هنر
حميدرضا آفريده استان تهران
۱۳۹۱/۰۳/۰۵

تدریس خصوصی کمانچه و ویلون ایرانی

تدریس خصوصی کمانچه و ویلون ایرانی ( و تدریس در خانه هنرجو ) همراه با : تئوری - سلفژ - آشنایی با تصنیف ها - چهار مضراب ها - و ردیف موسیقی ایرانی
تدریس موسیقی استان تهران
۱۳۹۱/۰۳/۰۵

فروش کمانچه ترکه ای با دسته استخوان

فروش کمانچه ترکه ای با قیمتی مناسب / ساخت و صنعت زیبا و صدایی بسیار عالی در 2 مدل با دسته استخوانی : 300 هزار تومان ساده بدون استخوان : 250 هزار
kamancheh استان تهران
۱۳۸۹/۰۵/۰۵

مجموعه ی بی نظیر سازها و سمپل های ایران

، دوتار ، سنتور ، عود ، نی ، کمانچه ، باقلاما و... با کیفیت بالا و با قابلیت نواختن هر ملودی که شما بخواهید. مجموعه سازها و پرکاشن های شرقی و غربی با کیفیت بالا (اسنو
مسعود احمدی استان مرکزی
۱۳۸۸/۱۱/۳۰

فروش تعدادی sample , VSTi

ایرانی دف تار سه تار تمبک کمانچه سنتور و... و چند DVD دیگر مجموع 10 dvd بی نظیر 09380421221
حمید استان تهران
۱۳۸۹/۰۸/۱۸

فروش آن لاین www.tarkaman.com

تا حرفه ای و تولید تار و کمانچه حرفه ای آذربایجانی و قوپوز ساز عاشقی آذربایجان و سنتور های مورد تایید اساتید. گیتار الکتریک و کلاسیک های حرفه ای و مبتدی, ویولن
چنگیز معماران-امیر حداد استان آذربایجان شرقی
۱۳۸۹/۱۲/۰۳

آموزشگاه موسیقی هور و ماهور در کرج

: تار ، سه تار ، تنبور ، کمانچه ، ویولن ایرانی ، سنتور ، نی ، دف ، تمبک آموزش سازهای غربی : پیانو ، ویولن کلاسیک ، گیتار ، گیتار الکتریک ، کیبورد ، ساز دهنی ،
موسسه هنری هور و ماهور استان البرز
۱۳۸۹/۱۲/۰۱

نمایندگی فروش کمانچه زندی

کمانچه حرفه ای چئب گردو + آرشه درجه یک + کاور ابردار +یکسال
رامتین روزبهانی استان تهران
۱۳۸۹/۱۲/۲۹

آموزش موسیقی هزاران

، سه تار ، تنبور ، سنتور ، کمانچه ، ویلن دف ، تنبک ،
ehsan bolboli استان تهران
۱۳۸۹/۰۱/۱۴

آموزش آواز

بر تدریس آواز ، با نوازندگی کمانچه آشنایی داشته و عضو کانون خوانندگان خانه موسیقی نیز می باشد. لطفا برای اطلاعات بیشتر راجع به کلاس ها به سایت www.partmusic.ir
آموزشگاه موسیقی پارت استان تهران
۱۳۸۹/۰۵/۱۵

فروش کمانچه ساخت ملکی

فروش یک کمانچه ی تازه ساخت . ساخته شده توسط آقای
آرش عباسپور استان تهران
۱۳۹۰/۰۱/۰۲

آواز ایران

تدریس خصوصی صحیح ترین ردیف های آواز سنتی ایران مکتب اصفهان مدرس :حسین
حسین سر کو ب استان تهران