دسته بندی
استان و شهر

آموزش سنتور

توجه:

این آگهی منقضی شده است و به همین دلیل اطلاعات تماس آگهی دهنده نمایش داده نمی‌شود.

هشدار پلیس: لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.
آموزشگاه موسیقی پیمان
دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو مضراب چوبی نواخته می‌شود. که در اصل سنتور رایج (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود»
محتویات
۱ پیشینه
۲ گسترش در جهان
۳ ساختار ساز
۴ گذشته و امروز
۵ سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
۶ نوازندگی سنتور
پیشینه
سنتور بر پایهٔ بررسی‌ها و پژوهش‌ها یکی از کهن‌ترین سازهای گستره ایران به شمار می‌رود. کهن‌ترین نشا نه‌ای که از این ساز بر جا مانده، از سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلیان[نیازمند منبع] (۵۵۹پیش از میلاد) است. در این سنگ‌تراشی‌ها، صف تشریفاتی که به بزرگ داشت آشور بانیپال بر پا شده تراشیده گردیده و سازی که همانندی زیادی به سنتور دستوروزی دارد، در میان آن صف دیده می‌شود.
ابوالحسن علی بن حسین مسعودی (مرگ به سال ۳۴۶ ه. ق) گذشته نگار نامدار و نویسنده نسک مروج‌الذهب در شرح اوضاع موسیقی در زمان ساسانیان، هنگام نام بردن از سازهای متداول موسیقی ساسانی، واژه سنتور (سنطور) را ذکر می‌کند. در کتب کهن و تألیفات ابونصر فارابی و ابن سینا نیز نام سنتور چند بار ذکر شده‌است.
عبدالقادر مراغه‌ای ساز یا طوفان را معرفی کرد که شبیه سنتور دستوروزی بود با این تفاوت که برای هر آوا تنها یک تار می‌بستند و با جابجا کردن خرک‌ها، آن را کوک می‌کردند.
نام سنتور در سروده‌ها منوچهری نیز آمده‌است:
الگو:کبک ناقوس زن و شارک سنتور زن است فاخته نای زن بط شده تپور زنا
سنتور، سازی کاملاً ایرانی است که برخی ساخت آن را به ابونصر فارابی نسبت می‌دهند که مانند بربت، ساز دیگر ایرانی بعدها به خارج برده‌شد.
برخی پژوهشگران بر این باورند که سنتور در زمان‌های بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفته‌است، چنان که امروزه گونه‌های مشابه این ساز در عراق، ترکیه، سوریه، مصر، پاکستان، هند، تاجیکستان، چین، ویتنام، کره، اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه و نیز در یونان نواخته می‌شود.
بنیاد بسیاری از سازها و آهنگ‌های جهان از ایران است. یکی از این سازها، پیانو است که بر بنیاد سنتور ایرانیان در اروپا ساخته شده است! سنتور در زمان لویی چهاردهم، مایه‌ی ساخته شدن سازی به دست پنتالیون شد و تا پس از او این ساز رسایی یافت و به نام پیانو نامور شد... این پیانو یا همان سنتور گسترش یافته، پس از سال‌ها در ریخت دیگری به ایران برگشت... و از این روی شگفت نیست که چون نخستین پیانو به دست سرورالملک، سنتورنواز روزگار امیرکبیر رسید در دم نواخته شد! او پس از دمی کار با این ساز گفت: این ساز روی دستگاه ماهور کوک شده است.! وی همان روز ماهور را نواخت و پس از کوتاه زمانی آن‌را، کوک کرد به گونه‌ای که دستگاه شور را با آن نواخت و همین کوک ایرانی است که در این هنگام نیز روی پیانوی ایرانی انجام می‌گیرد. این کوک سرورالملکی نام دارد و واپسین دستگاه شور است که در کنار پرده‌های دلکش گرایلی خسروانی، آذربایجانی، گیلانی و گبری(زرتشتی) و کردی و جامه‌داران و... نواخته می‌شود!
بر پایهٔ اسناد و مدارک، نگارگری‌ها و مینیاتورهای سده‌های پیش، آنچه که ما دستوروزه به نام سنتور در اختیار داریم در واقع سنتوری است که از نزدیک به یکصد و پنجاه سال پیش (زمان قاجار) با شکل و شمایل کنونی خود در اختیار هنرمندان این مرز و بوم قرار دارد. چنان که سنتورهای محمدصادق خان (که نخستین نمونه صوتی ساز سنتور به جا مانده از دوران قاجار متعلق به وی می‌باشد)، حبیب سماع حضور و حبیب سماعی، در ابعاد، شمار خرک و چگونگی ساخت، بسیار نزدیک به سنتور دستوروزی است.
بررسی دیرینه گردش و تحول ساز سنتور نشان می‌دهد که این ساز طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و مکاتب گوناگون را در سدهٔ کنونی به خود اختصاص داده، به گونه‌ای که پس از یک بررسی اجمالی، می‌توان اذعان داشت حداقل ۱۵ سبک و مکتب گوناگون و فعال در این عرصه شهره ویژه و عام‌اند.
تگونه و جوراجوری چشمگیر مکاتب و سبک‌ها انگیزه تگونه در آوادهی ساز، تکنیک نوازندگی و چگونگی آهنگ‌سازی و نغمه‌پردازی در سطوح گوناگون بوده‌است.
سنتور، یا آنچنان که استاد ابوالحسن خان صبا گاه می‌نوشت: سنطور، در سال‌های پایانی عصر قاجار، سازی تقریباً فراموش شده و رو به نابودی بود. سازهای اصلی، تار، تنبک و کمانچه بودند و دوره قاجار، در واقع «عصر تار» بود. شمار کمی سنتور می‌نواختند و شمار کمتری نیز سنتور می‌ساختند و می‌آموختند.
گسترش در جهان
با پشتگرمی به سالگذشت آثار پیدا شده گمان این است که این ساز از کلکرو ایران به کشورهای دیگر راه یافته و نام‌های گوناگونی پیدا کرده‌است. سنتور با اندک تفاوتی در شکل ظاهر و با نام‌های گوناگون در شرق و باختر جهان وجود دارد. این ساز را در کشور چین یان کین، در اروپای شرقی دالسی مر، در انگلستان باتر فلای‌ها، در آلمان و اتریش مک پر، در هندوستان سنتور، در کامبوج فی و در آمریکا زیتر می‌نامند که هر کدام دارای وجه تشابهاتی هستند. ساز سنتور در شماری از کشورها مانند ارمنستان و گرجستان نیز رایج هست. همچنین سنتورهای عراقی –هندی- مصری و ترکی که بعضی از آنها حدود ۳۶۰ سیم دارند.
ساختار ساز
این ساز از جعبه‌ای ذوزنقه‌ای شکل تشکیل شده که لبه‌ها آن بنامند از: بلندترین ضلع، نزدیک به نوازنده و کوتاهترین ضلع و موازی با ضلعپیشی و دور از نوازنده و دو ضلع کناری با طول برابر که دو ضلعپیشی را به طور مورب قطع می‌کند. ارتفاع سطوح کناری ۸ تا ۱۰ سانتیمتر است.
جعبه سنتور مجوف است و تمام سطوح جعبه چوبی است.؛ دوسطح فوقانی وتحتامی به کلاف سنتور که سطح جانبی دور آن را تشکیل می‌دهد متصل می‌شوند نیروی ناشی از فشار سیم‌ها که از طریق خرک‌ها به صفحهٔ بالایی منتقل می‌شوند باعث تغییر شکل و نشست صفحه و تشدید آن در دراز مدت می‌شوند برای جبران این کاستی پل‌هایی در حعبهٔ سنتور قرار داده می‌شود و نیز ضخامت صفخه‌ها باید برای بار وارده از صفحه پیشبینی گردد صفحهٔ پایینی گرجه تحت تاثیر مستقیم نیروی سیم‌ها نیست اما واکنش آنها را از پل دریافت می‌کند و باید برای مقاومت دربرابر تغییر شکل‌ها پیش بینی شود بر روی سطوح فوقانی دو ردیف (معمولاً ۹تایی)خرک چوبی قرار دارد ردیف راست نزدیک‌تر به کناره راست ساز است و ردیف چپ کمی بیشتر با کناره چپ فاصله دارد (فاصله میان هر خرک ردیف چپ تا کناره چپ را «پشت خرک» می‌نامند). از روی هر خرک چهار رشته سیم هم‌کوک گذر می‌کند ولی هر سیم به گوشی معینی پیچیده می‌شود. گوشی‌ها در سطح کناری راست کنار گذاشته شده‌اند. سیم‌های سنتور به دو دسته «سفید» (زیر) و «زرد» (بم) بخش می‌شوند. دسته سیم‌های سفید بر روی خرک‌های ردیف چپ و سیم‌های زرد بر روی خرک‌های ردیف راست به تناوب قرار گرفته‌اند. طول بخش جلوی خرک در سیم‌های سفید دو برابر طول آن در بخش پشت خرک است و می‌توان در پشت خرک نیز از سیم‌های سفید استفاده کرد (آوای آن به نسبت عکس طول، یک اکتاو نسبت به آوای بخش جلوی خرک بالاتر است). همچنین هر سیم زرد، یک اکتاو بم‌تر از سیم سفید بی درنگ پس از آن آوا می‌دهد.
گذشته و امروز
ساز سنتور پیشتر با ۱۲ وتر سیم بم و ۱۲ وتر سیم زیر ساخته می‌شد و سنتور ۱۲ خرکی نامیده می‌شد. امروزه سنتور ۱۰ خرک و سنتور ۱۱ خرک نیز ساخته می‌شود. سنتور ۹ خرک رایج‌ترین گونه سنتور است که پر استفاده ترین نوع آن سنتور «سُل کوک» است و نت‌های ردیف بر اساس آن نوشته شده‌اند. در سنتور ۹ خرک، چنانچه بر اساس راست کوک تنظیم شود، به ترتیب سیم‌ها از پایین بر مبنای می-فا-سل کوک می‌شوند و برای اجرای گروهی و ارکستر باره است.
سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
به خواست تکمیل فواصل کروماتیک میان اصوات و نیز به قصد تأمین اصوات بم، در حدود بیست سال اخیر دو گونه سنتور با شمار زیادتر خرک ساخته شده‌اند. سنتور کروماتیک با همان میدان آوای سنتور معمولی ولی دارای خرک‌ها و اصوات کروماتیک بیشتر است. میدان آوای سنتور کروماتیک بم یک فاصله پنجم بم‌تر از سنتور کروماتیک است و گسترش آن سه اکتاو و نیم است. در دو گونه سنتور کروماتیک، هر صوت بدست سه رشته سیم هم‌کوک حاصل می‌شود. به عبارت دیگر روی هر خرک سه سیم تکیه کرده‌است. از هر دو سنتور کروماتیک و کروماتیک بم استفاده‌های هم‌نوازی می‌شود و در کارهای جدید تکنوازی سنتورهای کروماتیک دیده می‌شود.
نوازندگی سنتور
نوازندگی سنتور با دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگ تر شدن آوای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می‌شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با آزمون فراوان بدست می‌آید.
سنتور سازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند با آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی تکنوازی و همنوازی را دارا می‌باشد.
برابر نیمهٔ زندگانی آزمون سنتورنوازان، به کوک کردن آن می‌گذرد. چون کوبه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تاثیر گذاری نم و گرما روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور، سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از پیامدهای پزشکی می‌تواند روی آوا و کوک آن تاثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های کارکشته را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد.
اشتراک گذاری:
تصویر کاربر

نتایج جستجوی پیانو

special
۱۳۹۳/۱۲/۲۴

تدریس خصوصی پیانو کلاسیک {علی مرندی}

تدریس خصوصی پیانو کلاسیک از مبتدی تا حرفه ای اماده سازی برای ورود به هنرستان با بیش از 30 سال تجربه عضو کانون موسیقی ایران تعمیران و کوک پیانو به صورت
علی مرندی استان تهران
special
۱۳۹۱/۰۱/۲۳

تدریس خصوصی کیبورد, ارگ در مشهد

تدریس خصوصی و حرفه ای ارگ و پیانو در تمامی سطوح, آموزش گوشی و سلفژ توسط فرزین غراب با تجربه 20 ساله در زمینه کیبورد و
فرزین غراب استان خراسان رضوی
special
۱۳۹۳/۱۰/۲۵

تدریس خصوصی پیانو

تدریس خصوصی پیانو با متدی کاملا متفاوت در سبک های کلاسیک و پاپ از مبتدی تا پیشرفته توسط استادی با تجربه و کارآزموده ویژه کودکان و بانوان خانم بابایی:
بابایی استان تهران
special
۱۳۹۲/۰۸/۲۱

خرید پستی

تصویری ارگ و پیانو آموزش جامع ساز دهنی - تصویری و گام به گام آموزش دف - تصویری و گام به گام آموزش تصویری فلوت زدن آموزش گیتار کلاسیک آموزش تصویری ارگ و
amin mira استان تهران
۱۴۰۳/۱۱/۰۳

اسپانسر موسیقی 100% + تست صدا

دوره های آموزشی گیتار و پیانو ویژه ی تمامی هنرجویان با شرایط خاص جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل گردد با آرزوی موفقیت برای شما
آموزشگاه موسیقی دالون استان تهران
۱۴۰۳/۱۱/۰۳

آموزش خصوصی پیانو

ثبت نام دوره های آموزش تخصصی پیانو از پایه تا حرفه ای تحت نظر موسسه رامشگران با در برداشتن کادر آموزشی جوان و مجرب با بیش از 13 سال سابقه تدریس برگزاری کلاسها بصورت
آموزشگاه موسیقی دالون استان تهران
۱۴۰۱/۰۸/۱۶

تدریس خصوصی پیانو تئوری موسیقی تهران و کرج

تدریس خصوصی تهران و کرج تدریس آنلاین پیانو کلاسیک تئوری موسیقی با بیش از ۳۰ سال سابقه آماده سازی برای هنرستان و دانشگاه آموزش کودکان از ۴ سال به بالا جهت مشاوره رایگان
علی مرندی استان البرز
۱۴۰۰/۱۰/۰۱

فروش پیانو آکوستیک

پیانو فوق العاده نو و سالم بسیار بسیار کم کارکرد برند Hardoser مدل
محمد کلاهی استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزشگاه موسیقی در شمیران

روبروی قنادی لادن طبقه بالای پیانو پل طبقه سوم تلفن : 02122754781، 02122702823 فکس : 02122704641 همراه : 09125096653 پست الکترونیک
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

دپارتمان مختص آموزش کودکان

گیتار کلاسیک آموزش پیانو و کیبورد آموزش فلوت آموزش درامز گروه نوازی ریتم شناسی آموزش دوره های مختلف موسیقی برگزاری دوره های ویژه آواز پاپ و کلاسیک آهنگ سازی و تنظیم
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

برگزاری دوره های ویژه آواز پاپ و کلاسیک

روبروی قنادی لادن طبقه بالای پیانو پل طبقه سوم تلفن : 02122754781 - 02122702823 فکس : 02122704641 همراه : 09125096653 پست الکترونیک
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آهنگ سازی و تنظیم قطعه(موسیقی سنتی -تلفیقی-پاپ)

گیتار کلاسیک آموزش پیانو و کیبورد آموزش فلوت آموزش درامز آموزش تئوری موسیقی گروه نوازی ریتم شناسی آشنایی با ادبیات موسیقی کلاسیک ایجاد سونوریته مطلوب در صداها آهنگ سازی
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش گیتار پیک استار

گیتار کلاسیک آموزش پیانو و کیبورد آموزش فلوت آموزش درامز گروه نوازی ریتم شناسی آهنگ سازی و تنظیم قطعه(موسیقی سنتی -تلفیقی-پاپ) بادی پرکاشن به عنوان عنصر موزیکال با هدف
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش گیتار کلاسیک

تار سه تار سنتور هارمونی پیانو فلوت تشکیل گروه کر هارمونیکا (سازدهنی) کیبورد (ارگ) اجرای موسیقی آلات موسیقی شناخت آلات موسیقی آموزش گیتار و سنتور 09125096653 تدریس
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش پیانو و کیبورد

گیتار کلاسیک آموزش پیانو و کیبورد آموزش فلوت آموزش درامز گروه نوازی ریتم شناسی آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزشگاه موسیقی
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش سنتور

ایران است. یکی از این سازها، پیانو است که بر بنیاد سنتور ایرانیان در اروپا ساخته شده است! سنتور در زمان لویی چهاردهم، مایه‌ی ساخته شدن سازی به دست پنتالیون شد و تا پس
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش آواز و گروه نوازی

آرشه کشی و در سازهایی مانند پیانو با نواختن آهسته ی گام ها و در کوبه یی ها با ریز زدن تمرین های روزانه شروع می شود این آغازی منطقی و حکیمانه است موضوع دیگری که بی ربط
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۰/۱۲/۱۲

پیانو نوردیسکا

پیانو رنگ مشکی، کاملا نو و کارشناسی
محمد صفایی استان فارس قیمت: 95,000,000 تومان
۱۳۹۹/۰۸/۱۳

حمل و نقل بار /تهران/شهرستان/نیسان/وانت/خاور

می گیرد. حمل کالا به شهرستان دارای مجوز ورود به محروده زوج و فرد و طرح ترافیک. متخصص حمل ساید و تردمیل و پیانو و گاو
: محک بار استان تهران
۱۳۹۹/۰۶/۰۷

نوازنده پیانو جهت محضر، رستوران، هتل ،منازل،مجالس

نوازنده پیانو جهت دفتر عقد، محضر ازدواج، محضر ثبت ازدواج، دفاتر ثبت عقد و ازدواج،مجالس ، گالری پیانو ، هتل ها ، سمینارها ، رستوران ها ، نمایشگاه و فروشگاه مبلمان ، پاساژ
هادی سرآمد استان تهران
۱۳۹۹/۰۱/۱۰

آموزشگاه موسیقی آوایش

کمانچه, سنتور, کیبورد, پیانو, ساز دهنی, فلوت, کلارینت, ساکسیفون, ترومپت, ترمبون, تار, سه تار, نی , تنبور و سایدرام(طبل ریز) ◀️آموزش تخصصی ترومپت و سایدرام زیر نظر
لیلا نجفی استان تهران
۱۳۹۸/۱۲/۰۲

آموزشگاه موسیقی (مؤسسه فرهنگی هنری نی نوا)

در دربند شمیران 1- آموزش پیانو 2- آموزش کیبورد 3-آموزش گیتار کلاسیک 4-آموزش گیتار پاپ 5- آموزش گیتار فلامنکو 6- آموزش گیتار پاپ فلامنکو 7-آموزش گیتار راک 8- آموزش
سیدحسین میری استان تهران
۱۳۹۸/۱۲/۰۲

آموزشگاه موسیقی محدوده ونک-گاندی(نی نوا)

در دربند شمیران 1- آموزش پیانو 2- آموزش کیبورد 3-آموزش گیتار کلاسیک 4-آموزش گیتار پاپ 5- آموزش گیتار فلامنکو 6- آموزش گیتار پاپ فلامنکو 7-آموزش گیتار راک 8- آموزش
سیدحسین میری استان تهران
۱۳۹۸/۱۲/۰۲

آموزشگاه موسیقی محدوده اقدسیه-پاسداران(نی نوا)

در دربند شمیران 1- آموزش پیانو 2- آموزش کیبورد 3-آموزش گیتار کلاسیک 4-آموزش گیتار پاپ 5- آموزش گیتار فلامنکو 6- آموزش گیتار پاپ فلامنکو 7-آموزش گیتار راک 8- آموزش
سیدحسین میری استان تهران
۱۳۹۷/۱۲/۲۸

:: فروش ساز‌ و آلات موسیقی در فروشگاه اینترنتی سون

هاتون پیک آپ پیزو جویو پیانو های‌ آکوستیک کارود و تویاما دیجیتال پیانو های یاماها و کورگ ساکسیفونهای چارلیز‌ ساخت‌ تایوان فروش اقساط در تهران
sonere melody استان تهران